První překvapení může být samotný bodový stav. Na závěrečné slavnosti byly oznámeny body nasbírané za celý rok. Když se však podíváme na studenty kolejí a sečteme jejich body, dostaneme se k jiným číslům.
|
Havraspár | Mrzimor | Nebelvír |
Zmijozel |
Bodovací hodiny |
43 736 | 58 390 | 39 383 | 48 197 |
Body studentů | 41 509 | 55 814 | 35 019 |
45 331 |
Rozdíl |
2 227 | 2 576 | 4 354 |
2 866 |
Tento rozdíl je dán způsobem, jakým jsou zaznamenávány body. Tedy tím, že body zůstávají po studentech i poté, co z hradu odejdou, a to včetně bodů záporných. K tomu je potřeba vzít ještě v úvahu 400 bodů navíc za vítězství v každém zápase Školního famfrpálkového mistrovství, které se nepřičítají na konto konkrétních studentů, ale přímo do bodovacích hodin. V bodech studentů nejsou zahrnuti ani duchové jednotlivých kolejí, kteří mohou získávat body na seminářích a v soutěžích. Rozdíl se pohybuje okolo hodnoty 2 500 bodů, vybočuje však Nebelvír, jehož rozdíl převyšuje 4 000 bodů. Nicméně bodové pořadí zůstává nezměněné i v případě odečtu rozdílu z bodovacích hodin (tedy pokud by byly brány v potaz pouze body aktivních studentů). Nic by se nezměnilo ani dokonce v případě, že by byl jen u jedné koleje brán v potaz počet bodů z bodovacích hodin a u ostatních body aktivních studentů.
Nicméně rozdíl bodů je poměrně zajímavý ukazatel. Nejmenší ztrátu studentů utrpěl Havraspár, který je zároveň v době uzavření bodování, ze které pochází data, nejpočetnější kolejí. Jak se vlastně projevil počet studentů v koleji? Pana Tečku, toho času v Mrzimoru s jeho nulovým bodovým kontem, neuvažujeme.
Havraspár |
Mrzimor | Nebelvír | Zmijozel | |
Počet studentů |
73 | 60 | 56 |
61 |
Průměr – bodovací hodiny |
599 | 973 | 703 |
790 |
Průměr – aktivní studenti | 568 | 930 | 625 |
743 |
Systém bodování, kdy je směrodatný průměrný počet bodů na studenta, by pak znamenal posunutí Havraspáru ze 3. místa na poslední, čemuž se díky vysokému počtu studentů nelze divit. Nicméně takovýto výpočet nemusí být přesný, protože pro systém s průměrnými body by bylo zřejmě vhodné počítat body pouze za aktivní studenty. Tedy se smazanými nebo zmraženými studenty by odešly i jejich body, což by znamenalo celkovou bodovou ztrátu pro kolej v případě, že by měl student kladný počet bodů, naopak v případě, že by měl záporný počet bodů, by si kolej přilepšila.
Ovšem i systém zmražení a mazání by pak mohl zajímavě ovlivňovat výsledky. Za předpokladu, že by se počítaly body průměrně na studenta, by hypoteticky Havraspáru pomohlo k vítězství, při aktuálním stavu bodů, kdyby se před uzavřením bodů zmrazilo 46 jeho studentů a jejich body by zůstaly v bodovacích hodinách. Pak by si zbylých 27 studentů mohlo užít vítězství školního poháru.
Ale zpět do reality. Podívejme se, jak si stojí studenti celkově, napříč kolejemi. Průměrně na jednoho studenta připadá 710 bodů. Tak trošku ironií je, že je nejčastější hodnotou v bodovacím žebříčku nula. Tento údaj nemá až tak zásadní vliv, protože při tom velkém rozptylu bodů (–40 až 7 998) je prakticky dílem náhody, pokud se někde sejdou dvě stejné hodnoty. Výsledná nula je také výsledkem rozmrazování studentů před závěrečnou slavností, kteří už ani nemohli nebo nechtěli nějaké body sbírat. O tom, kolik bylo v kolejích aktivních sběračů bodů a o tom, jak moc aktivní byli, vypovídá střední hodnota. Tedy hodnota, která dělí studenty na dvě poloviny a nachází se uprostřed bodovacího žebříčku.
Střední hodnota |
Havraspár | Mrzimor | Nebelvír | Zmijozel | Všichni |
Body |
318 | 280 | 203,5 | 425 |
298 |
Místo | 37 | 30–31 | 28–29 | 31 |
126 |
Tyto informace mohou mít lepší vypovídající hodnotu než pouhé průměrování bodů na studenta, nicméně nejsou dobře čitelné, navíc jsou data ovlivněna studenty rozmraženými na poslední chvíli s nulovými body. Ti vlastně posouvají střed bodování výše.
Havraspár |
Mrzimor | Nebelvír | Zmijozel | Všichni | |
Studenti s nulou | 4 | 6 | 5 | 7 |
22 |
Studenti v minusu |
5 | 2 | 2 | 1 |
10 |
Celkem minus. bodů | –125 | –45 | –53 | –6 |
–229 |
Zde je dlužno dodat, že jde pouze o studenty, kteří byli evidováni jako aktivní (nezmraženi a nesmazáni) v době uzavření bodování. Lepší celkový pohled na rozložení bodování celkově i v jednotlivých kolejích nám poskytne histogram. Ten dělí bodování po dvou stech bodech od 0 do 8 000 a příslušnému intervalu (–200–0; 1–200; 201–400; atd.) přiřazuje počet studentů kteří jsou v daném bodovém rozsahu.
U Havraspáru je vidět, že nejvíce sil bylo od 0 do 200. Pak již graf klesá a končí na hranici 3 600. Průměr na studenta je 568 bodů, střední hodnota je 318 bodů, čemuž odpovídá i výrazná levá část grafu, tedy body přibližně od 0 do 800. Havraspár by jistě potřeboval posily, které by sbíraly body i v rozmezí vyšších bodových hladin. Mít největší počet studentů v koleji opravdu k zisku poháru nestačí.
Mrzimor má významnou část studentů s body na rozmezí 0 až 600, To snižuje průměr na 930 bodů na studenta a střední hodnotu ještě níže pod Havraspárem, druhou nejhorší – 280 bodů. Nicméně pilní sběrači bodů natáhli graf a bodování až za hranici 8 000 bodů, což zajistilo Mrzimoru vytoužený školní pohár. Avšak bez dvou bodohrotiček by byl získal jen 43 007, což by Mrzimor stáhlo dokonce až pod Havraspár. A tak i když každý bod má stejnou váhu, může Mrzimor vděčit za vítězství právě svým bodohrotičkám, které získaly společně 15 838 bodů, tedy 36 % z celkového počtu bodů Mrzimoru.
Nebelvír od začátku bodování poměrně hodně ztrácel, drtivou většinu koleje zastupují studenti s body v rozmezí 1 až 200 a dle toho vypadá graf i celkový výsledek. Velké úsilí jediné bodohrotičky koleje, která nakonec obsadila v celkovém bodování třetí místo, je tak světlejší stránkou, díky níž bylo v předních příčkách bodovacího žebříčku zapsáno jméno červeným písmem.
Zmijozelu se poměrně dařilo držet s Mrzimorem krok a dýchat mu stále na paty. Ovšem to, co zajistilo vítězství Mrzimoru, ve Zmijozelu zkrátka chybělo. Graf končí na hranici 4 000 bodů a síly jsou rozmístěny rovnoměrněji než v jiných kolejích, ale je zřejmé, že Zmijozelu chyběli dva až tři studenti, kteří by překonali hranici alespoň 5 000 bodů a boj o vítězství školního poháru mohl být ještě poměrně dramatický.
Celkové porovnání rozložení bodů pak dává ucelený přehled o tom, co stojí za vítězstvím Mrzimoru a rozhodujícím faktoru, díky němuž Zmijozel na pohár letos nedosáhl. Mrzimoru jednoznačně pomohly jeho bodohrotičky. Zmijozel naopak, i když má rovnoměrněji pokryté bodové pole, sice předbíhá ostatní koleje, ale bez dalších studentů, kteří by se drželi bodového průměru koleje (kterých by pro získání dalších 10 000 bodů potřebovali přibližně 13), nebo bez dvou až tří pilnějších studentů, kteří by nasbírali, každý sám za sebe 3 000–5 000 bodů, zkrátka na pohár nemohl stačit.
Z výše uvedeného je patrné, že je stejně důležité mít rovnoměrně obsazené bodové pole, pokud možno s co nejvyšším bodovým průměrem. Stejně tak důležité je ale mít i zastoupení mezi bodovou elitou, která průměr samozřejmě také vytáhne výše. Proto se ještě podívejme na zastoupení kolejí v TOP 10.
Mrzimor v celohradní TOP 10 jasně dominuje. Celkem 7 studentů Mrzimoru se vešlo na prvních deset příček, na ostatní koleje zbylo jen po jednom místě. Jak je to ale s rozdělením bodů celohradní TOP 10 a zbylými studenty?
Téměř čtvrtinu bodů za celý rok získalo oněch deset nejlepších. Stav v jednotlivých kolejích je ale jiný.
Zatímco u druhé a třetí koleje v pořadí je poměr celkového bodového zisku od koleje téměř 50/50 (u Havraspáru rozdíl 7 %, u Zmijozelu dokonce jen 2 %), u první a poslední koleje jde téměř o tři čtvrtiny bodů, které získala kolejní TOP 10 oproti zbytku koleje.
Tento poznatek dokresluje, kdo se jak zasloužil o umístění své koleje. Na příkladu Nebelvíru můžeme pozorovat, že můžeme mít sebelepšího bodohrotiče (3. místo v celkovém bodování je určitě skvělý výsledek), ale nemusí to stačit, pokud nemá kolej solidní bodový základ. V Mrzimoru se kolejní TOP 10 významně podílela na zisku poháru, ale úsudek, že pohár vyhrálo koleji těchto deset lidí, také není správný. Bez bodů, které nasbíral zbytek koleje v hodnotě 28 %, by se Mrzimor propadl až na třetí místo za Havraspár.
Závěrem tedy ještě tabulka, která nám dává přehled o tom, kolik procent koleje tvoří právě nejlepší desítku a kolik celkových bodů získala.
|
Havraspár | Mrzimor | Nebelvír | Zmijozel | Celohradní |
Zastoupení v TOP 10 [%] |
13,7 | 16,7 | 18,2 | 16,4 |
4 |
Získáno bodů [%] | 43 | 72 | 61 | 48 |
27 |
V Havraspáru se tedy 13,7 % koleje postaralo o 43 % celkových bodů a u dalších kolejí je tomu tak dle tabulky. U kolejí jednotlivě vidíme, že se poměrně malá část koleje zasloužila o zhruba poloviční, třetinový, nebo tříčtvrtinový bodový zisk. Oproti tomu ve školní TOP 10 jsou zastoupena jen 4 % všech studentů, která však získala přes čtvrtinu bodů, které byly letos uděleny. Školní TOP 10 je tedy opravdová elita, téměř každý čtvrtý bod putoval mezi jednoho z deseti prvních studentů žebříčku.
Každý bod je ale stejně důležitý a má stejnou váhu bez ohledu na to, kdo jej získal. Tak jako bodohrotiči nemohou být bez svých podporovatelů morálních i bodových, tak ani skromnější bodoví sběrači nedosáhnou na pohár, pokud je k němu jejich zdatnější studenti z koleje nepomohou vytáhnout.
Pro Denní věštec
Edmund Heusinger
Krásný článek, krásné statistiky – díky! 🙂
Skvělé statistiky! A poučné.
Je to jasné, kdyby se nám všichni nezmrazili, pohár je náš! 😀 😀 😀
Moc děkuji za hezky pojatý článek 🙂