Síň nováčků není na hradě odjakživa, objevila se až v době poměrně nedávné. Přineslo nám její zřízení něco nebo je její existence bezpředmětná?
Každý, kdo má trochu přehled o tom, co se na hradě děje a neděje, si jistě všiml malých nenápadných dvířek, která se poblíž Velké síně objeví vždycky po vtrhnutí nováčků na hrad. Tento vchod vede do Síně nováčků, kde se můžou zvědaví nově příchozí ptát na všecko, co je zajímá. Na dotazy zde odpovídají prefekti a primusové všech kolejí.
Mnoho lidí si možná řekne, že jde o geniální nápad – jako malý zmatený nováček nemusím někde postávat a bojácně se rozhlížet, protože nevím, kde dostanu najíst a kam mám jít spát. Stačí mi, když pověsím svůj dotaz na nástěnku mezi ostatní a počkám, až mi na něj někdo odpoví. Ale je to opravdu tak? Neusnadňujeme nováčkům vstup na hrad až příliš?
Za mých mladých let, když jsem byla poprvé vpuštěna za bránu hradu, musela jsem se ptát konkrétních lidí – a je jedno, jestli přes sovy, ve Velké síni nebo nějak jinak. Musela jsem prostě navázat kontakt s někým ze starších studentů. Tahle „nutnost“ však se Síní nováčků zaniká. Dočkáme se tedy toho, že nováčci se do kolektivu vůbec nezačlení, protože budou zvyklí, že když chtějí něco zjistit, jen to někam napíšou a nebudou umět zapojit se do hovoru? Stane se hrad stále odtažitějším a neosobnějším?
A když pomineme tuto skutečnost, musím poukázat ještě na jednu věc – prefekti a primusové jsou také jen lidi, takže se může stát, že se spletou a odpoví nováčkovi nesprávně. Ten pak kvůli špatné informaci může něco zmeškat, něco přehlédnout a podobně. Samozřejmě, v Síni nováčků je možné doplňování odpovědí jinými odznakovanými, ale který nováček bude Síň kontrolovat znovu, když už si jednu odpověď přečetl? V případě, že by se na něco dotazoval ve Velké síni, špatnou odpověď by hned někdo opravil a k mýlce by tak nemohlo dojít.
Samostatnou kapitolou je také přehlednost celé Síně. Jak se dotazy množí, je nemožné pročíst všechny předchozí, proto se starší opakují stále dokola. Nebylo by tedy jednodušší pro všechny zavést nějaké vyhledávání, které by dokázalo dle klíčového slova zobrazit související příspěvky?
Zeptala jsem se několika letošních nováčků, co si o Síni myslí:
Charlotte Von Emotion: No tak já si myslím, že je to docela užitečná věc. Když jsem se sem dostala poprvé a nikoho tu neznala, tak jsem samozřejmě využívala hlavně Síň nováčků, ta mi hodně pomohla a dost jsem se odtamtud dozvěděla. Nemám výhrady, je to dobrý nápad a myslím si, že i užitečný 🙂
Chiara Cheisseová: Síň jsem využila hodně, a to jak tím, že jsem se tam na něco nejasného ptala, tak i tím, že jsem pročítala většinu starých zpráv, abych se v hradě líp orientovala a nemusela se na všechno vyptávat, když už se to dá najít. Díky ní jsem našla třeba i KNP a naučila se ji používat.
Tereza Měsíčná: Líbí se mi, je to fajn. Akorát by bylo lepší, kdyby se v ní rychleji odpovídalo.
Henrik Leens: Já tam nevlezl ani jednou, je podle mě zbytečná. Lepší je se někoho zeptat poštou nebo ve Velké síni 😉
Katelyn Auster: V Síni nováčků jsem byla, ale na nic jsem se tam neptala. Trochu mi pomohla tím, že jsem si přečetla už otázku a odpověď někoho jiného. A myslím si, že je to fajn, že tu něco takového je, protože je to přímý zdroj nějaké pomoci a může se zeptat každý bez rozdílu. Může si být jistý, že mu někdo odpoví.
Salesia Barbara Fialková: Ehm, abych pravdu řekla, nějak jsem neměla potřebu tam zavítat. Ale myslím si, že je dobře, že tu je. Určitě dost nováčkům pomůže najít to, co hledají… Nějaká ta nápověda je fajn. Já třeba četla sbírku nováčkovských zkušeností, či jak se to jmenuje, a dalo mi to dost. Takže věřím, že dá dost i ona síň…
Alissia Catherine Alterey: Sieň nováčikov je podľa mňa jedna z najlepšie vymyslených vecí na hrade. Využila som ju niekoľko krát, keď som si nevedela poradiť, a vždy som dostala rýchlu odpoveď, ktorá mi pomohla. Táto sieň je podľa mňa skvelá pre každého nováčika, ktorý sa v hrade ešte nevie orientovať a nechce zbytočne sovami obťažovať profesorov či starších študentov. V sieni si odpoveď na svoju otázku vždy nájde vďaka šikovným prefektom.
Jessica Brownová: Využila, asi jednou…-smích- Myslím, že je dost nepřehledná a je v ní až moc informací, takže moc nepomůže… spíš se poinformuju u spolužáků či profesorů osobně.
Jak je vidět, i nováčci se ve svých názorech dost různí. Obecně však z jejich odpovědí vyplývá, že jsou rádi, že Síň existuje, právě proto, že se nemusí ptát nikoho osobně. Je to tak ale dobře?
– Já jsem jednoznačně pro její zrušení, nebo bych ji min. předělala. Názory nováčků beru, ale z mého hlediska je úplně zbytečná. V průběhu roku do ní zavítá prefekt/primus 1x za 100 let, odpoví co nejstručněji a zase se tam 100 let neukáže. Navíc ty otázky se v pravidelných intervalech opakují. A co mi opravdu vadí (na takovou otázku ani neodpovím), když se někdo ptá na věci, které jsem si jako nováček našla ve FAQ. Když jsem FAQ dokázala najít já, dokáže tp každý.
Potom je tu VS. Proč brát novým studentům možnost seznámit se s těmi staršími? Jestli mají strach, tak ať ho překonají a otrkají se co nejdříve. Nepochybuji o tom, že odpověď dostanou daleko rychleji než v síni nováčků.
– Když jsem byl nováček, tak jsem ji vůbec nepoužil, spíš jsem si jí ani nevšimnul(jestli tam teda vůbec byla :D)
Spíš bych místo toho udělal seznam nejčastějších otázek a ty někam plácnul nebo je poslal každýmu nováčkovi sovou 🙂
– Já si myslím, že drobná aktualizace FAQ a nápovědy (vyškrtat to, co neplatí a naopak tam doplnit nové věci) by měla stačit – což je v podstatě to, co říká Paul… Jenom by se na to čtení Nápovědy/FAQ mělo potom trochu víc upozornit…
Smysl v Síni nováčků určitě je, ale nepřipadá mi, že by byla zase tak důležitá, aby se bez ní nováčci neobešli. Já začínala na Hog v době, kdy nebyla Sín nováčků ani patronát a taky žiju a mám pocit, že mě to o znalost Hogu fakt neochudilo…
Ať je, nic nekazí, někomu pomůže – Když jsem přišel na Hog, vše mi vysvětlila má patronka. Jako patron mám ale zkušenost, že má svěřenkyně raději psala do Síně nováčků, než aby mě kontaktovala. Bylo to trochu flustrující, ale chápu, že je pro někoho snazší použít tuto formu neosobní komunikace. Aspoň než se otrká. Osobní kontakt je podle mne lepší, ale neberme jinou možnost těm, kteří ji z různých důvodů preferují. Ovšem Školní řád a Nápovědu s FAQ by jistě chtělo inovovat, je to fakt zastaralé.
Čo si ja pamätám… – Čo si ja pamätám, sieň nováčkov vznikla na žiadosť študentskej rady. Skrátka pánu riaditeľovi P-éčka „závideli“ 😉 , že sa nováčkovia pýtajú na všetko v riaditeľni. Aj oni chceli nováčikom odpovedať a pomáhať im zorientovať sa.
Starší obyvatelia nášho hradu si hádam ešte pamätajú na sekciu Dotazy v riaditeľni, ako bola za starých čias plná nováčkovských zmätených otázok… 🙂
Re: Čo si ja pamätám… – Pamätám si, ako sa pán riaditeľ po tomto návrhu SR ohradil: „Ale mne to baví!“
Nakoniec bola táto novinka prijatá s podmienkou: „Jestli se bude pan ředitel nudit, vrátí se to zase spátky“. 😉
Zdá sa, že sa zatiaľ nenudí 😉
– hmm, to je vlastně pravda, takový nováčkovský koutek měla myslím taky p.p. Ansí v kabinetu a podobně…jakože, mě taky baví v Síni odpovídat 😀 je to takový test znalostí a podobně 🙂 Jen je právě možná trochu škoda, že se chodínováčci ptát někam „nepřímo“ místo toho, aby radši komunikovali s lidmi na hradě 🙂 Ale jak říkám, záleží na názoru 🙂
Re: – No, ono na druhou stranu nekdo muze mit z prvni osobni komunikace negativni zkusenost – a proto se k ni potom radeji uz neuchyli, dokud se tu skutecne poradne neotrka. Nebo treba ma zkusenost jako novacka byla proste takova, ze kdyz jsem byla prijata na skolu, nedostala jsem jako jedina zadne penize. Jelikoz jsem nemela kde se zeptat jinde (Sin novacku ani patronaty neexistovaly samozrejme), zasla jsem do Velke sine – pritomni me ovsem ignorovali, povidali si mezi sebou a ja az asi na paty pokus narazila na nekoho, kdo mi byl schopen rict, at napisu do reditelny. Nekolik dni jsem tak bloumala hradem zoufala a uvazovala o odchodu. A jiste, je muj problem, ze nejsem prubojna a ze me nulova reakce ostatnich hned odradi natolik, ze dalsi prispevek se odvazim napsat az zase za pul dne – ale nemyslim si, ze bych byla zase az takovou vyjimkou… A jiste, od dob, kdy jsem nastoupila, se atmosfera ve skole rapidne zvedla, takoveto skupinkovani podle pravidla mazaci/cizaci se uz davno nepestuje, ovsem stejne, ja osobne jsem rada, ze tu pro zaryte introverty tato moznost existuje, narazit totiz mohou na kohokoliv, ze… Nehlede na to, ze tu pecka maji dalsi cenny zdroj informaci o urovni svych novacku, hned vidi, kdo je mimo, koho je dulezite si hlidat a radeji ho kontaktovat i osobne, protoze zrejme selhava patronat (at uz vinou patrona nebo novacka, to je jedno) atd.
Tim ale nerikam, ze by se Sin novacku nemela inovovat – nektere sekce mi tam prijdou silne zbytecne (SPAM sekce, kuprikladu ;)), nektere bych naopak rozlozila do vice bodu, aby bylo hledani odpovedi prehlednejsi a jasnejsi…
A … – … mi třeba nepříde zbytečná. Názory knedlíků starousedlíků, že když oni přišli, že tu něco takového nebývalo, a že si museli zjišťovat všechno sami, jsou fajn … jenže to tu toho na tomhle hradě ještě nebylo tolik.
A mě teda pomohla síň ještě docela nedávno, v srpnu 2009, když jsem se sem po dlouhé době vrátila. Takže proč rušit? Proč?
– Jakože jasně, každá varianta má svoje pro i proti a u tohohle tématu je to hodně sporné. Nicméně milionkrát souhlasím s tím, že je to strašlivě nepřehledné a že se vlastně nováčkům nedivím, že se na některé dotazy ptají stokrát – mně by se taky nechtělo tím bincem tam listovat. Každopádně tím, že se to rozkouskuje na kategorie se nic moc nevyřeší – je krásné, že je tam sekce soutěže, ale stejně jsou dotazy na soutěže ve složce Všeobecné, věčně. A tak je to se vším. Spíš myslím, že by fakt mohla pomoci nějaká kolonka „hledat“ dle klíčového slova.
Re: – A tak tomu ja zase neverím. Tí, čo vedia hľadať, tí si nájdu odpoveď aj inde (ŠŘ, FAQ, rôzne príručky…). A tí čo majú potrebu pýtať sa, tí sa budú pýtať. Najlepšie na stále tie isté otázky dokola.
Vpodstate ide o vás (primusov a prefektov), či sa vám chce na tie otázky stále odpovedať. Kedysi odpovedal riaditeľ, teraz vy, pred otvorením brán hradu odpovedajú zodpovední v návštevnej miestnosti, okrem toho iste množstvo otázok padne vo Veľkej sieni… Ľudská túžba pýtať sa sa zrušením nováčkovskej miestnosti nevykorení. 😉