Zrušení možnosti dodatečného vypracování úkolů?

| Vydáno:

První termín výuky úspěšně končí, bodovací hodiny všech kolejí se nehlučně plní svými barevnými kameny, studenti v potu tváře a křeči zápěstí dopisují své poslední úkoly a profesoři stejně neúnavně a energicky tyto úkoly hodnotí. Idylické? Jak pro koho.

Podíváme-li se totiž na realitu podrobněji, zjistíme, že vlastně ne všichni studenti svůj první termín „absolvovali“, ale že spousta z nich se raději uchýlila k vyplnění žádosti o omluvu. Stejně tak zjistíme, že ne všichni profesoři své úkoly opravují, spousta z nich se raději uchyluje k „napínání“ studentů (a mnohdy i inspektorky výuky) odsunutím oprav na nějaký vzdálený den, jehož datum znají jen oni. Tyto okolnosti tedy jistě dovedou člověka k zamyšlení, zda má rozčlenění školního roku na termíny ještě vůbec smysl. Spoustě studentů by se jistě ulevilo, kdyby nemuseli hlídat datum konce termínu a kdyby si opravdu všechny úkoly mohli odevzdat tehdy, kdy by se jim zachtělo – stejně jako by se jistě ulevilo řadě profesorů, když by měli jistotu, že se za nimi až do chvíle odevzdávání vysvědčení nemůže nečekaně vynořit madam Angela a pomstychtivě je zasáhnout dobře mířenou kletbou do zad. Říkáte si, že potom by tu ovšem již v podstatě nic nemělo smysl? Že by to bylo „padlé na hlavu“? Já s vámi souhlasím. A souhlasí s vámi i aktivní část profesorského sboru, která v uplynulých týdnech toto téma nepřímo projednávala. Návrhů na řešení situace padlo několik, mně osobně ovšem jako nejzajímavější připadal návrh pana ředitele – jednoduše zakázat pozdní odevzdávání omluvených úkolů. Studenty by to donutilo plnit si své povinnosti včas – a profesory by to snad motivovalo k lepšímu a zodpovědnějšímu přístupu, když by přesně věděli, kolik úkolů na opravení před sebou ještě mají.

Rozhodla jsem se tedy prozkoumat názor studentské veřejnosti, abych zjistila, co si o zmíněném návrhu myslí. Každému dotazovanému jsem pokládala tři otázky. Ptala jsem se na to, zda (1.) dotazovaný student systém zpětného odevzdávání omluvených úkolů sám praktikuje, zda (2.) mu tato možnost zpětného odevzdání vyhovuje či nikoliv a zda (3.) by mu vadilo, kdyby byl tento systém zrušen. Výsledky jsou zde:

Cerridwen Lowra Antares: 1) Praktikuji. Někdy častěji, někdy jenom občas. 2) V případě, že mám zrovna náročné období a vím, že ten úkol rozhodně chci napsat (zajímavé zadání), tak mi to samozřejmě vyhovuje, že si ho můžu odložit na dobu, kdy budu mít více času, nebudu ho muset „odfláknout“, atp. Rozhodně je dobře, že tato možnost je. 3) Určitě hodně vadilo… Třeba zrovna teď, když se otevřel včera volný zápis do předmětů, když se měl otevřít už před pár dny – člověk si je zabral, protože by se na ně později už nemusel dostat a je mi jasné, že pár omluv hodím, ale že je také v brzké době doplním. A nebo v případě, že někdo je třeba nemocný nebo mu okolnosti znemožní jít psát úkoly, tak by bylo nefér ho okrást o možnost si úkol doplnit zpětně, když si na to později najde čas.

Selena Enail Smithová: Já osobně této možnosti někdy využiju, jelikož se občas stane, že kvůli neodkladné situaci nestihnu úkol vypracovat či odevzdat. To se občas stane každému z nás. Ale snažím se o to, aby se to nestávalo, a pokud se tak tedy stane, snažím se o co nejdřívější odevzdání úkolu. Tento způsob mi vyhovuje a nedokážu si představit, kdyby již tato možnost nebyla či by byla nějak jinak omezena, a dokonce by mi to i vadilo a počítám, že i některým jiným studentům by to vadilo.

Mintaka Orionis: 1) Výjimečně, ale ANO. 2) Vyhovuje mi, pokud se mi porouchá pc, jedu na dovolenou atd. Ve výjimečných situacích mi opravdu vyhovuje. 3) Nevadilo by mi to zas tolik, mnohem zásadnější je podle mě sjednotit postup profesorů u takto (ne)odevzdaných mimořádných úkolů.

Albert Williams: Dodatečné odevzdávání úkolů mi plně vyhovuje a to v takovém systému, v jakém je teď. Praktikuji ho a popravdě si nedokážu představit, v čem by mohlo dojít k jeho vylepšení. A co se týká odpovědi na třetí otázku – ano, vadilo by mi to a to velmi.

Anonym: 1. Ano provádím. 2. Ano, jelikož když někdo „náhodou“ zapomene otevřít zápis včas, tak si potom přiberu 20 předmětů a nestíhám… 3. Byla bych proti zákazu! =D

Komentáře

  1. Určitě tuto možnost zachovat, – připojuju se k vysloveným názorům. Raději si také sem tam úkol odložím, když se mi stane, že nestíhám a musela bych ho odfláknout. Jediné, co by možná šlo, že by ta možnost dodatečného odevzdání byla jen do konce dalšího termínu. To by bylo tak maximální omezení, co by se mi zdálo přijatelné. Myslím, že omluv využívají spíš svědomití studenti, kteří si pak chtějí úkol doplnit, než nějací flákači. Zrušení omluv by bylo podle mě nespravedlivé.

    1. Re: Určitě tuto možnost zachovat, – Nu, jenže ne všichni profesoři vám tam to O do příštího termínu odkliknou, že…
      A pak nevím, jestli je víc nespravedlivé zrušit omluvy všem, nebo je zrušit jen těm, co se přihlásili na předmět k profesorovi, který úkoly neopravuje tak rychle…

  2. Měnit pravidla, nebo důsledně uplatňovat stávající? – Nemyslím, že by bylo potřeba měnit pravidla a zavádět jakási drakonická opatření (jakkoli mě pobavilo, kolik diskutujících bylo pohoršeno, že by se po nich mohlo chtít, aby si plnili své povinnosti včas). Ono by úplně stačilo kontrolovat profesory a sáhnout jim na plat, nebudou-li si plnit své povinnosti. Pak si studenti v souladu se školním řádem budou moci omluvit jen dva úkoly z předmětu za školní rok a profesoři budou úkoly známkovat do čtrnácti dnů po termínu jejich odevzdání. A bude klid.
    Mimochodem: množství omluv v prvním termínu bylo způsobeno pozdním uvolněním zápisů do předmětů, což vedlo k tomu, že studenti neměli dostatek času na vypracování úkolů z nově zapsaných předmětů

    1. Re: Měnit pravidla, nebo důsledně uplatňovat stávající? – Pane Nebelbrachu, ale tak jako vy studenti občas máte problém v reálném životě a prosíte o omluvu, tak i profesoři mohou mít tento problém. Já se například snažím ohodnotit úkol co nejdříve, ale pokud by se vyskytlo něco, co bych v mudlovském světě musela urgentně řešit, tak snad mám právo na pozdní ohodnocení. Docela mi překvapuje, že studenti mají právo na dvě omluvy a možnost dodatečně doplnit úkol, ale od profesora byste chtěli, aby všechno opravoval hned…

      1. Re: Re: Měnit pravidla, nebo důsledně uplatňovat stávající? – Paní profesorko, naprosto s Vámi souhlasím. Nepožaduji, aby profesoři opravovali úkoly okamžitě, mají na to čtrnáct dní po konci termínu. A také chápu, že to ve výjimečných případech nemusí stihnout. Nechtěl jsem se dotknout těch, kteří si své povinnosti plní, nebo se o to alespoň snaží. Šlo mi o to, aby byl tlak na všechny (slovo všechny zdůrazňuji, nemyslím tím Vás a další, se kterými problémy nejsou) profesory, aby byli příkladem studentům. Budou-li oni vzorem v dodržování termínů, i studenti se začnou stydět, pokud by nějaký nedodrželi.
        Zvolím příklad z jiného soudku. Po známé kanibalské aféře se EAN zcela logicky bránila takto: „Jak to, že nejsou rozdávány tresty za podobná provinění ve stejné míře? Např. byla jsem jednou svědkem upalování nováčka přímo ve VS. Přítomno bylo několik profesorů. Jak to, že ani jeden nezareagoval?“ Jsou to právě profesoři, kteří mohou nejvíce ovlivnit atmosféru na Hogu svým příkladem. Proto si myslím, že je správné, aby na ně byly požadavky vyšší než na studenty.

  3. omluvy – no a to si představte, že ve sborovně panuje i názor, že student má sice nárok 2x ročně na omluvu, profesor však není povinen od něho přijmout dodatečně vložený DÚ. Neboli mu tutu omluvu neodklikne. Z letité zkušenosti vím, že neokliknutí je z lajdáckých důvodů profesora.. nikoli, že by DÚ nechtěl dodatečně přijmout… chyba lávky je v tom, že admin nerozlišuje skutečně vypracovaný DÚ od omluvy a coby inspektor výuky bych tam neměla možnost dohlížet na to, aby DÚ byl včas opraven… začínám být z toho docela unavená… mám tak pocit, že mám odpovídat za něco, co se nedá kontrolovat… ;-(

  4. No vidíte… – Prekvapuje ma, že zodpovednosť za včasné hodnotenie DU leží na inšpektorke výuky. Nemala by byť v prvom rade na profesorovi?
    Aj mne sa vlani (keď som mala nejaké problémy so škrknami a podobnou háveďou) stalo, že som od študentov nedostala ani jedinú sovu v zmysle, že už nedočkavo čakajú na moje hodnotenie ich práce. Že študentov vôbec zaujíma hodnotenie (alebo asi skôr body?) mi pripomenula až sova od inšpektorky.

    1. Re: No vidíte… – S omluvami se peru každý rok. Že se studenti mají omlouvat do adminu, že se mají omlouvat včas … trošku mne trápí, že si studenti dělají z výuky holubník. Na druhou stranu se jim ale snažím vyjít maximálně vstříc. Studenti by ale měli znát nějaké hranice. Kupříkladu, když si někdo omlouvá každý úkol a dělá jej po termínu, dobrý dojem to na profesora rozhodně neudělá … A pak profesor fofruje, aby ty všechny dodatečné stihl opravit do stanoveného termínu. To je někdy opravdu kovbojka. 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *