V dnešní uspěchané době si všichni kouzelníci snaží ulehčovat své životy, jak nejvíce to jen jde. Je ale v pořádku zavrhovat veškeré tradice jen proto, aby se nám po světě chodilo o maličko snáze?
Jako profesor Kouzelnických počtů jsem celkem dobře seznámen s aférou, která hýbala na počátku tohoto tisíciletí Japonskem. Zdejší mladí čarodějové totiž najednou zničehonic přestali být učeni před nástupem do kouzelnických škol veškeré matematice. Argument ministerstva zněl: „Budou pro to přeci umět kouzla!“ A tak malé Japonce nikdo nenaučil ani malou násobilku; všichni jen čekali na to, až jim ve škole vysvětlí, jak správně aplikovat univerzální kouzlo *Solve*.
Výsledek této reformy japonského ministerstva na sebe nedal dlouho čekat. Z těchto studentů vyrostli postupem času lidé neschopni základního uvažování, kteří v praktickém životě nedokázali obstát.
Anketa, která v dnešní době hýbe školou, je samozřejmě úplně o jiné problematice, přesto však vidím princip úplně totožný. Něco je pro nás příliš náročné, a proto si to chceme opět zjednodušit…
Jak jistě víte, v anketě je řešena možnost, zda by nebylo možné ukončit famfrpálové zápasy i jinými způsoby než chycením zlatonky. Konkrétně je pak diskutován limit 24 hodin a „nestažitelný rozdíl branek“.
Ta druhá možnost je podle mého názoru úplně a zcela nesmyslná. Žádný bodový rozdíl není nestažitelný, jak se již několikráte dokázalo. Fakt, že dosud nebyl stažen náskok 2000 bodů, je sice v současné době nezpochybnitelný, ovšem nic nevypovídající do budoucna.
Ohledně stanovení časového limitu jsem již ochoten diskutovat. Chápu argumenty druhé strany, že hráči potřebují odpočinek, ano. Ovšem tvrdím, že nikdo nikoho na famfrpálovém hřišti nedrží. Nikdo neříká, že je-li člověk ve famfrpálové sestavě, znamená to pro něj automaticky účast na zápase po celou dobu hry. Odpočinek je důležitý, to chápeme všichni… A nikdo nám v něm nebrání.
Mimochodem, vždy existuje možnost dohody obou kapitánů o noční či jiné pauze. Samozřejmě je k ní potřebná i důvěra v soupeřův (jakož i ve vlastní) tým. Chcete zavedením limitu dokázat to, že si už studenti Bradavic nemohou (respektive ani nechtějí) důvěřovat?
Jedním z argumentů slečny Koralky, která ve Velké síni aktivně bojuje za omezení hrací doby, byl i ten, že v případě extrémně dlouhých zápasů je téměř vždy jejich účastníkem Mrzimor. Slečně mohu vzkázat pouze to, že je smutným faktem, že právě tato kolej – bez jakýchkoliv předsudků – nejdelší hrací dobu potřebuje. De facto mi přijde, že jde slečna Koralka sama proti sobě, když chce svému týmu useknout čas, v němž by mohli žlutí (ale samozřejmě i jiní) hráči získávat zkušenosti.
Dalším argumentem, kvůli němuž bych zejména Mrzimoru nedoporučoval podporovat možnost zavedení limitů, je otázka chytačů. Mrzimor je v současnosti jedinou kolejí na škole, která se mistrovským chytačem nemůže pyšnit (a právě toto souvisí s faktem, proč je účastníkem nejdelších zápasů právě Mrzimor). Připomínám, že za chycení zlatonky na oficiálním zápase se udílí chytačovi 5%, což není zrovna málo, jelikož tato hodnota v přepočtu odpovídá více než pěti hodinám usilovného tréninku. Chytači, kteří mají méně zkušeností, zlatonku na zápase s největší pravděpodobností do 24 hodin nechytí, to je pravda. A pokud jim tento limit omezíme… Pak se tito chytači budou zlepšovat mnohem pomaleji, což je značně znevýhodní v porovnání s ostatními kolejemi, které už své mistry mají.
Nechci tím však říkat, že by jiné koleje než Mrzimor měly hlasovat proti zachování tradic. Pouze se snažím upozornit především Mrzimorské, že volba časového limitu je minimálně pro ně volbou krátkozrakou; volbou, která pojistí, že se v nejbližších letech Mrzimor mezi famfrpálovou špičku nedostane, i kdyby sebevíce chtěl.
Famfrpál pro mě byl vždy hrou, která mě bavila zejména svojí nevyzpytatelností, tím, že jsem nikdy nemohl tušit, čím budu překvapen. Stojí za to brát mu toto kouzlo nějakým omezováním jen kvůli lidem, kteří jsou natolik úzkoprsí, že se podobná překvapení snaží ze svých životů co nejvíce vytlačovat?
Pohlédneme-li do historie, zjistíme, že úplně nejdříve museli zápas dokončit ti samí hráči, kteří jej začínali. Dnes již máme možnost střídání – a to je podle mého názoru dobře. Proč si ještě více ulehčovat dosavadní poměry?
Nezapomeňme – vždyť přeci famfrpál by měl být týmovou hrou! Nemá jít o činnost, jež z každé koleje zaujme 7 žáků, kteří na hřišti stráví desítky hodin. Má jít o společnou aktivitu, na níž se podílí co nejvíce lidí, kteří se, dokáží-li to, vždy mohou domluvit na střídání, jež by vyhovovalo všem, i kdyby se mělo hrát dny.
– Pan Filius má pravdu!
Oprava a omluva – Chvíli před usnutím mi došlo, že Mrzimor není v současnosti jedinou kolejí bez mistrovského chytače, že po zfialovění bibi střeštěnky je ve stejné situaci i Havraspár. Sice to smysl článku nijak neovlivňuje, ale nerad bych šířil mylné informace.
– Stručný obsah článku: Změny ve famfrpálu být nemají, protože v Japonsku přestali učit matematiku. Nikdo nikdy bodový rozdíl 2000 bodů nestáhl, proto počítejme s tím, že je stáhnutelný. Kapitáni se mohou dohodnout na noční pauze, ačkoli nelze zajistit, že tato dohoda bude dodržena. Dlouhý zápas může sloužit Mrzimoru jako trénink. A kdo si myslí něco jiného, je úzkoprsý. Hlasujte tedy proti změnám! 😀
Re: – To snad ani líp vystihnout nešlo 😀
– Mě se teda ani áhodou nezdá, že famfrpál je o spolupráci. Možná tak půjčování výbavy košťat a pak že horší hráč pustí lepšího a to proto,že to je logický tah od kapitána. Jinak hra samotná v hog podání nemá se spoluprací nic společného..člověk jen sedí a kliká a kliká a kliká a kliká…atd
– P. Nebe, obdivuji Vaši schopnost vytáhnout z textu vždy to nejpodstatnější. 😉
No já nevím, ale vždycky mi přišlo důležité aspoň se pokusit dohodnout se s ostatními, zda mě zaskočí, až půjdu na oběd/se psem/na chvíli ležet/dělat cokoli jiného. To, že se to obecně moc neřeší, že většina lidí není schopna pro hru nic obětovat a přijdou jen, pokud se to zrovna hodí jim a ne ostatním, je sice běžné, ale neplatí to stoprocentně.
Re: – To zaskakování ano, tam je potřeba domluvy, ale většinou pokud je kapitán přítomen, ošefuje si to sám a řekne..ano, já chápu, že teďka nemůžeš hrát….mrkne na přítomné lidi a požádá někoho procentuálně vhodného aby tě zastoupil.
Tady ale spolupráce končí a nastává zase bezduché klikání, jestli mi rozumíš…Mě se jedná o to, že famfrpál samotný je naprosto nesmyslný a pouze klikací bez žádné kooperace mezi jednotlivými hráči na hřišti.
– to není až tak pravda, systém famfrpálu poskytuje dostatek možností kooperace i broušení taktik, to že je ovšem koleje nevyužívají a zcela ignorují, je věcí druhou
příkladem:
– pohotová, uvážlivá a efektivní výměna hráčů
– kooperativní nastoupení na pozice v jeden moment a ne metoda „kdy to víde a už mám zase zlomenou nohu“
– distibuce vhodné výbavy (kupříkladu dobré koště je na některých pozicích významější než na jiných)
– hlídání zdravotního stavu (v napjatých případech lze doplňovat lektvary, jinak hlášený odchod na střídačku)
– apatika a správné navádění zraněných
– zaplněnost všech postů i kdyby tam měl být nekňuba (divím se, že pořád existují týmy, které při oficiálním zápasu nemají hned od začátku zaplněné všechny posty)
– taktické využití hnojůvek, kterými lze ve vhodném okamžiku přebrat převahu
– a nemusím připomínat, že podobně jako v knížkách, je největší zbraní (ovšem ne postačující) schopný a vybavený chytač, přesto v mnohých kolejích snad ani nevědí, že existuje
– Hm… Aha…
A pak jednoho krásného dne zfialoví Kate a zfialoví i Márč, Merrisa zrovna nebude moct a Nebelbrach taky ne, zápas bude nerozhodný (v případe ZxN nic divného), pět vteřin před koncem 24 hodin jeden z týmů vstřelí gól a pak prostě smůla, seděli jste tu 24 hodin, drželi nerozhodný stav a fandili chytači a remíza vám utekla o pět vteřin?
To by se mi fakt nelíbilo. A pochybuju, že někomu jo. Možná vítěznýmu týmu – těm, co jsou škodolibí (tj. škodolibější než já).
A jop, samozřejmě, když někdo pak chytí Zlatonku, tak to dopadne „stejně“ – ale to je aspoň herní věc, kterou můžete ovlivnit tím, koho tam pošlete nebo jak hrajete a ne něco, co se zavede proto, že jsou koleje, kterým se chtělo jít spát.
Ale fajn… Kdyby to šlo udělat: dohoda před zápasem (obě strany musí souhlasit, když nebudou, tak prostě smůla) => po 24 hodinách se kapitánovi prohrávajícího týmu objeví tlačítko „chci vzdát zápas“.
Ona dohoda by se existence stejně dočkala maximálně tak v případě zápasu MxH, možná i někdy jindy, nevím, kapitán nejsem a ani být nechci – a ať kapitán hezky potupně zmáčkne to tlačítko, že zápas vzdává, když ho bude chtít vzdát. Ale pokud nějaká kolej chce hrát tři dny v kuse, tak je to její věc a druhá strana by měla smůlu. Kdoví, jestli na to ona sama případně nedoplatí, žjo. 😉
– Hmm, mne osobne na te anketce nejvic vadi to, ze se jaksi do jednoho hlasovaciho pole slily dve (pro me) zcela odlisne moznosti: 1) automaticke ukonceni zapasu po 24 hodinach X 2) ukonceni zapasu kdykoliv po dosazeni naskoku, ktery bude (kdo?) povazovat za „nevyrovnatelny“. Osobne se zcela ztotoznuji s postojem Filiuse – to jen aby bylo jasno – ale ano, dokazu pochopit smysl moznosti c.1. Co rika slecna Cerri je velka pravda, jsem rada, ze to tu zaznelo – na druhou stranu je mi jasne, ze je mezi nami spousta lidi majicich potrebu chranit asi „ty mladsi“ pred zblaznenim se z klikani, ok, jisty moralni aspekt v tom vidim, proc ne, zapas neni trenink, a prestoze si ho nektere koleje ze zapasu delaji, zkrati si ho proste na 24 hodin, beru. Na druhou stranu smysl moznosti c.2 uz pochopit nedokazu. Zaprve: jaky naskok je nevyrovnatelny? Kdo o tom rozhodne? My tu odhlasujeme, ze jsme pro omezeni, a pak teprve nekdo nasledne stanovi hranici tohoto omezeni? Bude to naskok 500b? 1000b? 2000b? Jak mohu hlasovat o necem, aniz bych vedela o cem? Zadruhe: bude se zapas ukoncovat automaticky, nebo to bude odvisle treba od prichodu pana reditele a tedy od toho, zda se bude hrat v den, kdy ma pan reditel volno/je na dovolene/pocita skrkny v Prasinkach? Mohu se tedy obavat toho, ze nekomu bude zapas ukoncen po 4 hodinach („naklikali jste 1000, souper vam ani nedorazil => koncite“), zatimco pristi vikend nekomu az po 8 hodinach („naklikali jste rozdil 2000, souper se uz nesnazi => koncite“)?? Zajima me, jestli vsichni, kdo jiz v anketce hlasovali pro druhou moznost, o tomto treba vubec premysleli 😉 A protoze jsem k inteligenci pritomnych skepticka, rovnou si neudpustim dodatek – az nam ta druha moznost „pro zmenu“ projde, navrhuji tu hned zruseni ziskavani 5% zkusenosti pro chytace za chyceni zlatonky behem zapasu. Toto tu zaznelo jiz nekolikrat a podle me je absolutni nespravedlnosti znemoznit aktivnejsim kolejim (respektive kolejim, ktere nasadi od zacatku zapasu strelce) kvalitni trenovani chytace (slovo „trenovani“ berte s rezervou – ale behem treninku se za chyceni zlatonky chytacum zadnych 5% nepricte, proto to je myslim i v ramci zapasu vyraz vice nez vhodny) – jelikoz je samozrejme vice nez pravdepodobne, ze tri strelci naklikaji pozadovany bodovy „naskok“ rychleji nez nevytrenovany chytac chyti zlatonku…
A jeste si neodpustim komentar k panu rediteli – mluvite mi z duse. A ano, ja jakozto exclenka nebelvirskeho tymu jsem prave behem famfrpalovych zapasu citila nejvetsiho tymoveho ducha koleje ze vsech moznosti, ktere nam skola skyta. Toto proste je tymova hra. Netradicni, ale rozhodne tymova. Opak muze tvrdit bud nekdo, kdo famfrpal kloudne nehraje, nebo nekdo, jehoz tym (kolej) nedava famfrpalu tolik, kolik by davat mohl, to je cele…
– Nemyslím, že by se famfrpál stal lepším nebo horším sportem kvůli změněným pravidlům. Dokonce si ani nemyslím, že by se příliš změnil. Můžeme samozřejmě argumentovat hypotetickými, vymyšlenými zápasy, v nichž by navrhovaná změna způsobila změnu výsledku, nikdy k nim ale nedošlo a je málo pravděpodobné, že k nim někdy dojde. A i kdyby: nešlo by o nespravedlnost, prostě by se spravedlivě vyhrálo či prohrálo podle nových pravidel.
Výhody a nevýhody stávajících pravidel jsou podle mne tyto:
Výhoda – při dlouhých zápasech lze získávat zkušenosti na postech, vlastně se dlouhý rozhodnutý (a dlouhé nerozhodnuté neexistují) zápas mění v trénink.
Nevýhoda: Hodiny a hodiny se hraje, i když už je o výsledku dávno rozhodnuto.
Podle mne se má trénovat při tréninku a při zápase bojovat o vítězství, proto podporuji změnu.
PS: Pokud jde o druhé navrhované pravidlo, jde o rozdíl 2000 bodů, bohužel se to do ankety opomenulo napsat.
Re: – No, vidite, ja zase spatruju vyhodu jiz rozhodnutych zapasu v tom, ze si o nich pak jiz muze i v „hroticskych“ kolejich jako je Nebelvir nebo Zmijozel jit zahrat nekdo, kdo ma famfrpal rad a pritom nema dost procent/terciku/discipliny na to, aby byl zodpovednym kapitanem vpusten do hry ve chvili, kdy rozhodnuto neni… Ale jiste, je to vec nazoru. A ty 2000 mate potvrzene primo z ust pana reditele, ano?
Re: Re: – Ano, těch 2000 mám potvrzeno od pana ředitele.
Navrhoval jsem už dříve v ředitelně, aby byla možnost přátelských famfrpálových zápasů, které by si mohl zahrát kdokoli, kdo by se na nich domluvil, mimo oficiální zápasy. Podpořil mě v tom Lee, je to v ředitelně. To by vyřešilo problém s tím, že si nemůže famfrpál zahrát někdo, kdo by rád, ale nemá dost terčíků či zkušeností, a tudíž ho kapitán do oficiálního zápasu nepustí. Samozřejmě, nebyly by to soutěžní zápasy, ale mohl by si zahrát.
– To, že se ty 2000 rozdílu nezmínily přímo v anketě považuji za chybu také, u nás to spravila famfrpálová kapitánka tím, že ty hlasované změny na pár řádcích vysvětlila..
Myslím si, že není důvod pro to, aby zápasy trvaly neomezeně dlouho. Zatěžují jak nás, tak hrad. A nepřijde mi, že by byl famfrpál tak úžasný.. Kolej si užiju mnohem víc jindy.
(ano, hrála jsem famfrpál, ano vydržela jsem několik hodin/přišla večer a byla do půlky noci)
Tuším Cerri navrhovala vzdávací tlačítko.. Možná by to šlo opačně? Není přece cílem někoho nutit k něčemu „potupnému“. Standard dát hru do 24 hodin /2000 bodů rozdílu a pokud se kapitáni týmů předem dohodnou na neomezené tak neomezovat?
Ale já bych to neřešila a omezila rovnou 🙂 Podle obojího.
– zrušíme famfrpál a budeme hrát fotbal. tam se taky jenom dávají goly a je na určitý čas:)
chytač je přeci jen kouzelnický výmysl.
– Já nevím co řešíte, když se juknete na minulý zápasy, tak zjistíte že pokud má kolej aspoň trochu schopnýho chytače, tak ten zápas nikdá netrvá dýl než x hodin, dokonce sou tam zápasy, kdy chytač ukončil zápas do hodiny a nebo za 1 minutu!!! Jediný dlouhý jsou ty, kde není chytač.
Takže jako že nějaká kolej je neschopná si nějakýho chtyče vychovat se budou měnit pravidla? Je to k smíchu
Re: – a jó, chytač je na naučení těžkej, ale zase to je prestižní už podle knížek, ne? Tak když na něj lidi nechtěj, tak je holt musí kolej nějakým způsobem namotivovat, kdyť je to v jejím zájmu