Nováčkovský mišmaš

| Vydáno:


Postřehy, nápady a připomínky k nováčkům a k jejich registraci, jež se jinam nevešly.

Ano, esej je dobré kritérium. Ale chtělo by to ještě např. nějaký dotazník. V něm by se zjistilo, zda si student už přečetl pravidla, zda ví, o co tady vůbec jde. Ještě bych do registrace přidala životopis kouzelníka. Životopis – nejdůležitější události, které dané osobě změnily život, dále např. z jaké rodiny pochází (z mudlovské či kouzelnické) – to je také důležité, protože to ovlivní, zda student do školy přijde a bude na vše koukat s nadšením, nebo už bude kouzelnickou atmosféru znát a nebude to pro něj novinka.

Astoria Eleanore Serpens

Důležitý problémem se mi zdá část nováčků, která odpadne o prázdninách. A taky ti, kteří sem vlastně vůbec nepřijdou. Přijde mi zvláštní, proč se sem ti lidé vlastně hlásí? Jen aby si něco ze srandy napsali a tím to pro ně skončilo?
Nebylo by špatné rovnou při registraci dát nováčkům otázku, jestli tu vůbec být chtějí, jestli vůbec ten zájem mají. Vím, zní to divně (proč by se sem někdo bez zájmu registroval, že?). Jenže když se pak podívám po měsíci od začátku školního roku a vidím ten poměrně velký počet lidí, kteří se nikdy nepřihlásili, a nebo tu byli jednou… Proč jim nepoložit otázku, která by zrovna tyhle typy lidí donutila zamyslet se nad tím?

A ještě než se dostanu k principům, ještě by nebyl špatný výmaz neaktivních na konci prázdnin, ještě před zařazováním. Protože by možná bylo lepší ty, kteří tu ani jednou nebyli, smazat rovnou a dát možnost těm, kteří opravdu mají zájem jak o studium, tak o danou kolej. Přijde mi maličko nesmyslné je tu uchovávat, když stejně zmizí při prvním výmazu a zase tu bude problém v početní nevyrovnaností kolejí…

Jane Mooren

Rozhodující otázkou je, jak nováčky přesvědčit, že opravdu každá kolej má něco do sebe a v žádné nelze být nešťastný. A hlavně jak je přesvědčit, že tady ony koleje vlastně vypadají úplně jinak než v knížkách Joanne Kathleen Rowlingové? 
Možná kdybychom vytvořili nějaký projekt, kde bychom nováčkům ukázali jaké koleje opravdu jsou, nebo si s nimi jen více, pořádně povídali, mohlo by to znamenat řešení. Dalším problémem je, že ne každý student se k nováčkům chová úplně vstřícně a vítá je s otevřenou náručí. Chápu, že ne každý má rád novotu, ale nehraničí to v některých případech s předsudky? Nováčci jsou přece také jenom lidé a reagují na to, jak se k nim od první chvíle chováme, a pokud se nad tím zamyslíme, to my v nich utváříme názory na jednotlivé koleje.

Katelyn Auster

…vzpomeňme třeba loňskou novačku Havraspáru slečnu Salesiu Barbaru Fialkovou, která byla první dva měsíce nesmírně aktivní, zdála se být vskutku nadprůměrnou, pak se tu měsíc neukázala a nakonec se 8. 4. 2010 nechala zmrazit. Bodů přinesla Havraspáru i tak dost, ale je toto ten pravý přínos? Není koleji milejší někdo „průměrnější“, kdo ale přijde na famrpál, na kolejní večírky, bude psát do kolejního časopisu atd.? Na druhou stranu mi přijde, že někdy některé koleje se svými nováčky a jejich potenciálem vyloženě mrhají. Tím nemám vyloženě na mysli konkrétní kolej, ale podle toho, kolik prváků projde do druhého ročníku, se dá poznat i to, jestli v konkrétní koleji byla nebo nebyla daný půlrok pohoda, jestli o nováčky bylo nebo nebylo postaráno apod. Když dostanete nejvíce relativně aktivních nováčků (tedy těch, co si založí postavu a ukážou se tu více než jednou) a do druhého ročníku vám z nich skoro nikdo nepostoupí, tak je něco špatně. Zde podle mě ale selhala spíše kolej než nováček! Samozřejmě že je ale problém, pokud dostanete patnáct nováčků a čtyři z nich se tu ani neobjeví a další čtyři jednou… To se pak můžete snažit, jak chcete, a nic stejně nenaděláte. Pak chápu i jisté naštvání a rozladěnost v dané koleji. 

Vyhovuje mi, že registrace není otevřena neustále, zvyšuje to podle mě prestiž této školy a také to dovoluje zachovávat jakýsi řád a pořádek v přijímání studentů. Nedovedu si představit, že by sem uprostřed školního roku přibylo jen tak několik nováčků. Rušilo by to podle mě řád a harmonogram výuky. Na druhou stranu by mi nevadilo, pokud by registrace na začátku prázdnin byla otevřena třeba 14 dní. Také bych uvítala větší informovanost o datu otevření registrace – jak mezi návštěvníky hradu, tak mezi jeho obyvateli. Letos ani nevíme, kdy nováčci do hradu reálně vtrhnou.

Mintaka Orionis

Nováčci – lidé, bez kterých by naše škola dříve či později zanikla.
Někteří odejdou hned, někteří časem, jiní zůstanou po dlouhé roky – některé si pamatujeme, na jiné si už ani za měsíc nevzpomeneme. Noví lidé dávají hradu možnost, aby se rozvíjel nejen po technické stránce, ale hlavně co se týká atmosféry, věkové struktury, nápadů a různých vylepšení, která sice nebudou vidět tak zřetelně jako nový odkaz, ale přesto budou důležitá.
A ano, věcí číslo jedna je registrace – mnohokrát diskutovaná, několikrát kritizována. Oproti řadě jiných škol máme i jakési výběrové řízení, které je jenom chvályhodné, alespoň se sem nedostane naprosto každý, uchováváme si tak znak prestiže a nedostanou se sem lidé, co neumí ani napsat větu, co má hlavu a patu. Tedy alespoň doufám – jakožto řadový student jsem nikdy registrační proces pochopitelně neviděla.
Velký důraz se dává na to, aby všem kolejím byly dány stejné vstupní šance, tj. stejně lidí – dle logiky, která se v tomto případě používá. Či alespoň přibližně stejně. V jednoduchém příkladu to znamená to, že do koleje, ze které se během roku nejvíc uteklo – ať už z jakýchkoliv příčin – se dostane nejvíce nováčků a do koleje, ve které nejvíce lidí zůstalo, se jich dostane nejméně. Pro koleje se to obecně vzato zdá fér, ale mi to nepřijde až tak docela… 
Pokud si nějaká kolej nedokáže udržet studenty, je to samozřejmě smutné, ale proč na to má doplácet jiná kolej, kde jsou lidé spokojení? Když si vezmeme, jak to bylo při poslední registraci – do Mrzimoru a Nebelvíru šlo opravdu dost lidí – oproti Havraspáru, který dostal asi tak 12 nováčků (pokud si dobře vzpomínám), obzvláště. A když se podíváme na současný stav? Havraspár má opět nejvíce studentů. Mrzimor o deset méně. Ano, v tomto případě se dost promítla i návratnost – do Mrzimoru se nevrátil skoro nikdo, kdežto do Havraspáru větší množství lidí. Ale to se bude tentýž proces opakovat? Opět dostane Havraspár nejméně nováčků ze všech? Musím se přiznat, že kdybych byla havraspárská, tak se mi to vůbec nelíbí. Nová krev je totiž potřeba – ta starší, i když je třebas spokojená a nechce se mazat ani odcházet nikam jinam, často po nějaké době nedělá už „tolik“ anebo nemá tolik nápadů (samozřejmě je to individuální a není to případ každého) a pochopitelně je více než důležité, aby tam byl někdo, kdo štafetu převezme. A čím méně nových studentů, tím menší je šance, že se z nich někdo chytí a „vydrží“ a stane se novým tahounem.
Když si to teď vezmeme hypoteticky – protože nehodlám soudit poměry v kolejích ani nic na ten způsob – představme si, že máme čtyři koleje, naprosto imaginární, nemyslím tím nic proti nikomu a dost přeháním, pochopitelně. 
V jedné nikdo nic nedělá, ale všichni jsou líní i odejít, takže tam stagnují v řadě ročníků, často ani nepostupují, ale je jich pořád „dost“, skoro nejvíce ze všech kolejí. Ve druhé je poměrně dost aktivních, všichni ve vyšších ročnících, všichni jsou relativně spokojení a nemají důvod nikam odcházet. Ve třetí koleji mají aktivní lidi v nižších ročnících, vyšší ročníky naopak skoro nemají a nehrozí, že by jim někdo odešel kvůli „věku“, maximálně kvůli atmosféře, na které ale pracují a snaží se. Pak si představme čtvrtou kolej, odkud naopak dost lidí utíká z nejrůznějších důvodů a nijak se to v čase nelepší.
Při rozřazování by dostala nejvíc lidí ta poslední. Proč? Protože si je neumí udržet? Nejméně by jich dostaly ty první dvě – jedna, kde stará krev nic nevymýšlí a spí, druhá, kde sice vymýšlí, ale už se rozhlíží po nástupcích. Ani jedni ale nedostanou tolik nové krve a mají daleko menší šanci na to, že by se nějaká našla – i když ji obě potřebují v podstatě nejvíc. Třetí kolej jich dostane relativně dost, čímž se ti aktivní z nich budou „mlátit“ s dalšími ještě stále mladými a plnými energie, kteří to tam „mají pod palcem“.
Ano, čtvrtá kolej je jistě nadšená – ale když se rok s rokem sejde, tak zase spousta lidí uteče a situace se bude opakovat. Ve třetí koleji nebudou mít dost funkcí a aktivit pro všechny najednou, takže řada aktivních odpadne anebo se zaměří čistě na body. Ve druhé koleji budou čekat na další rok, jestli se tentokrát najde víc než jeden aktivní nováček, co vydrží až do konce a v první koleji budou doufat v nějaký silný ročník, který by třeba mohl pomoci.
Tedy – ano, jistě je férové začínat se stejným počtem lidí.
Ale jiný pohled na to podle mě neuškodí.
Co by tohle vyřešilo? Buď velice silný nováčkovský ročník – myslím početně – který by znamenal, že rozdíl „pár“ (třeba i patnácti) nováčků nebude téměř znát. Pak bude v podstatě stejná šance na to, že se najde nějaký slušný počet aktivních nováčků – to, jak se s tím koleje poperou, to je samozřejmě jen a jen jejich problém.
To se ovšem asi nestane. HP mánie opadá – jak by také ne, dnešní generace děvčátek má Stmívání, Harry na Edwarda nemá (i když… ehm… můj osobní názor na tohle radši nechám stranou) a… Tak podobně. 
Druhá verze – rozdělovat nějak jinak. Pochopitelně když se rozřazuje várka, která přijde v červnu, tak je to o něčem jiném než když se rozřazují ti, co přišli „teprve nedávno“. Můžeme určit, kteří jsou aktivní a kteří ne, ty úplně neaktivní eliminovat a může to být víc „férové“, i když tomu v cestě leží ono obnovování, na které je anketa v DV…
Proti obnovování pochopitelně nic nemám – je fajn, když se sem vrátí nějací lidé, co byli dlouho pryč a třeba se jim tu zase líbí. Ale je pravda, že málokdo z nich se chytne natolik, aby se přetrhnul pro kolej a pro hru, jako se to může stát u případného nováčka. Někteří z nás si tím stavem neprošli nikdy a ti, kteří ano, většinou jenom jednou. Možná jsou výjimky – ale nedokážu si vzpomenout na žádnou, kterou bych mohla jmenovat. Ale i přesto je logické přiřadit je ke studentům, kteří jsou v koleji – ono řada z nich také aktivní není a nebudeme je jenom kvůli tomu škrtat před zařazováním z čísla v „Obsazení kolejí“. To bychom pak mohli dojít k zajímavým číslům. A co znamená, že je někdo ještě aktivní? Anebo mu přečteme myšlenky, že se za dva měsíce smaže, i když tu byl tři roky? Asi těžko? Stejně tak někdo, kdo přišel a znova „obživnul“, může udělat dost bodů za rok, může vymyslet vnitrokolejku, může se ale pochopitelně i po dvou měsících smazat – v čem je jiný od stávajících studentů? V tom, že už ví, jaké to bez Hogwarts je, když na nich člověk byl nějakou dobu aktivní? Já nevím, mi to nepřijde jako tak strašná propast – i když, pochopitelně, možná je to proto, že já nebyla nikdy ani v mrazákolandu.

Nejvíce fér, co se rozřazení nováčků týká, by pochopitelně bylo rozřadit je tam, kam opravdu patří – a chtějí. Bez ohledu na nějaké dorovnávání počtu. Na druhou stranu – málokdo z nich ví, jak to tady doopravdy chodí. Myslím si, že kdyby se dozvěděli, jak to kde chodí, tak by někteří možná raději ani nechtěli být zařazení anebo by chtěli hned zfialovět. Jiní by si vybrali kolej, kam by za jiných okolností ani náhodou nehodlali jít. Na druhou stranu jsou koleje, které si stále ještě zachovávají cosi z knižní předlohy – ať už dobrého nebo špatného.
Varianta, že do všech kolejí půjde stejně nováčků bez ohledu na dorovnávání je také zajímavá, ale má řadu much – jsou koleje, kde by pak měli polovinu lidí, co jinde. Když ale budu krutá – nebude to jejich chyba, že neumí ty lidi udržet? Ano, je spousta takových, co se rozhodne odejít a nezadrží je nic, s tím se nic neudělá. Ale věřím tomu, že tak minimálně polovina těch, co každý rok odcházejí pryč, odchází proto, že jim to tu mohlo dát víc – a přesvědčit je to, že tu stojí za to zůstat, i když se zrovna nedostává času (na jeden úkol se čas najde a ne že ne) nebo cokoliv jiného.

Tak či onak mě napadlo už před nějakou dobou provést reformu Klobouku. Ty otázky, co klade, jsou leckdy takové, že… Ano, naprosto průhledné. Navíc často naprosto neodpovídající tomu, jaké ty koleje doopravdy jsou.
A teď budu mluvit naprosto nekloboukovsky a v rovině kvízové a neRP.
Otázky – třeba i složitější a „psychologičtější“ – by mohly být jak uzavřené, tak otevřené. Někde by stačilo zaškrtnout danou možnost či volbu – u věcí, co by nebyly zase tak průhledné a odpovídalo by to více profilu kolejí u nás na škole. Samozřejmě by to chtělo mezikolejní spolupráci, kdy by byla třeba se dohodnout, co by taková ta „kolejní“ odpověď vlastně byla. Některé koleje jsou si navíc v určitých věcech dost podobné – za takové odpovědi by se mohly započítat „body“ k oběma. U otevřených otázek bych dala jak otázky ze školního řádu – z těch důležitých bodů, protože, zdá se, někteří (téměř všichni) ho nečtou – tak i situační nebo další, kterými by se student ještě o něco více vyprofiloval.
A poté bych ho nechala seřadit koleje, do kterých chce – od té, do které chce nejvíc, po tu, do které by chtěl nejmíň – plus samozřejmě možnost „je mi to jedno“.
Ten test by byl takový, že by bylo daleko těžší se strefit do toho, kam člověk vlastně chce. Což by mimojiné dost ztížilo život přeběhlíkům, na které začínám mít rok od roku větší alergii. 
Pokud by vlastnosti odpovídaly alespoň z poloviny koleji, kam chce nejvíce – tak proč by ne. Chápala bych i jeho přání někam vůbec nejít. Na druhou stranu kdyby nakonec zůstali dva adepti s přibližně stejně „kvalitní“ esejí, oba by někam vůbec nechtěli a jeden z nich by měl vlastnosti právě k té koleji, kam vůbec nechce a druhý by z nich neměl skoro žádnou – tak je jasné, že ten první by tam šel.
Je také jasné, že ty otevřené otázky by byly dost velký oříšek – ale jsou reakce, které se dají jasně „zařadit“ podle předem definovaných vlastností. Navíc by – teoreticky – šlo udělat to, že by u rozřazování byly i nějaké odpovědné osoby ze všech kolejí a mohly by se dohadovat. Samozřejmě by se toho nesmělo zneužívat (což je tím pádem naprostá utopie, vím).
I když, ono je to utopie vlastně celé, když se to tak vezme. Když už mluvím o nějaké spolupráci nebo reformě. Navíc to neříkám „dotaženě“, nemám vymyšlené otázky, mám jenom koncept, který by chtěl nekonečně moc dolaďování.
A pochopitelně by i tak byla spousta zklamaných a neaktivních, neříkám, že ne. Ti budou vždycky.
Ať tak či onak si ale myslím, že by to nějakou tu reformu otázek a těhlech věcí chtělo.
Stejně tak by se to chtělo zamyslet nad tím, zdali je opravdu tak fér způsob to, když bychom v přehnané situaci naháněli kvanta nováčků do kolejí, kde jsou lidi nespokojení a utíkají, a dávali minimum nováčků tam, kde jsou lidé spokojení.

Cerridwen Lowra Antares

Komentáře

  1. – Líbí se mi ten nápad Jane, vymazat ty, co sem vlastně vůbec nepřišli, ještě před rozřazováním, protože takoví stejně nikdy fungovat nezačnou, že 🙂 Takže s tím bych souhlasila, protože k nám se loni dostalo poměrně dost takových (což jsem tedy nepochopila, protože člověk by řekl, že když už dostáváme nováčků málo, přijdou k nám ti, co o to doopravdy stojí, že…)

    A stejně tak musím souhlasit s tím, že by asi nebylo úplně od věci nějak předělat ten dotazník moudrého klobouku. Když už nic jiného, tak by za zvážení rozhodně stálo to seřazení kolejí na stupnici oblíbenosti, všechny čtyři a ne jen „ano, tam chci“, „ne, tam opravdu nechci“.

  2. Mazání nováčků před registrací – S Jane souhlasím, někteří se do hradu ani nepodívají, proč je zařazovat a nevymazat rovnou? Ale na druhou stranu – jsou velké prázdniny, ne každý sedí doma a má po celé prázdniny přístup k internetu. Ano, lidí, co jsou celé prázdniny mimo internet je asi minimum, nicméně stát se to může. Pak by mě to asi dost naštvalo, kdybych se vrátila, přečetla si e-mail a zjistila, že mezitím mě už smazali…

  3. – Hádam som našla správny článok…

    Zaujala ma myšlienka, že by koleje dostávali len tých, ktorí k nim chcú a neopĺňal by sa stav takými, ktorí síce „do takej koleje“ nechcú, ale treba predsa aby bolo všade rovnako.

    Najprv mi prišla rovnako absurdná ako asi každému, kto ju prvýkrát počuje. Ale potom som sa zamyslela. (A ako vidíte, rozmýšľala som dosť dlho, kým som sa odhodlala napísať komentár 😉 )

    Predstavila som si, čo by sa asi stalo časom, ak by sme toto pravidlo uplatnili. Samozrejme predpokladám, že možnosť „Je mi to jedno“ by ostala a takýmito všeochotnými študentmi by sa stav málo obsadených kolejí aspoň čiastočne dopĺňal.

    Po čase by potom v každej koleji boli naozaj len tí, ktorí tam chcú byť, a možno by bolo menej sklamaných …. a priebežne odchádzajúcich… A napokon by sa možno práve do tej „neobľúbenej“ koleje s malým počtom študentov dostávali „uvedomelé osobnosti“ v snahe byť tam, kde budú užitoční (namiesto detí sklamaných, že nie sú tam, kde chceli).

    Rozhodne tú myšlienku netreba hneď hodiť do koša. 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *