Se správcem obrazárny U Tří košťat

| Vydáno:
V polovině září byl jmenován nový správce obrazárny, kterým se stal bývalý student havraspárské koleje a průvodce v Zakázaném lese, pan Galton De Nitris. Rozhovor, který proběhl U Tří košťat, vám přinese odpovědi na nejednu zajímavou otázku. Kromě jiného se dozvíte o náplni práce správce obrazárny, co se s obrazárnou chystá v budoucnosti a také to, jak hodnotí nový správce práci své předchůdkyně.

Takže. – Upije limonády a zakouká se do připraveného pergamenu. – Dovolte mi, abych vám jménem celé redakce Denního věštce pogratuloval k nově získanému postu správce obrazárny. Od doby, co jste byl jmenován, uteklo několik dní, jaké nyní máte pocity? Počáteční euforie opadla, nebo se stále drží? – Hodí tázavý pohled na pana Galtona. –
Děkuji za tak srdečnou gratulaci. Popravdě musím říci, že se zase taková euforie nedostavila, protože kvůli mým mimoškolním povinnostem nemám už tolik času co dříve a obraceč času je pro mne nedostupná záležitost. – Usměje se. – Takže jsem se spíše bál, abych nezklamal a zvládl tuto zodpovědnost. Teď už je to lepší, protože jsem se v agendě obrazárny zorientoval a začal jsem opravdu na něčem pracovat. Takže jsem klidnější, když se věci dávají do pohybu. – Oddechne si. –

Určitě to bude časem lepší. Co vlastně všechno patří k náplni práce správce obrazárny?
Tak v první řadě je to zajistit plynulost zveřejňování obrázků. Lidi chtějí spontánně sdílet svá díla, podobizny či výjevy ze života školy a někteří se raději rozhodnou poskytnout je naší školní obrazárně, než aby je připíchli nad krb či smotali a zastrčili do šuplíku. Zarámovat všechna díla a opatřit je cedulkou se jménem autora a popiskem je práce pro několik lidí. A tím je tým kolejních správců. Já musím zajistit, že každý bude vědět, co dělat, a nebude své povinnosti nepřiměřeně odkládat. – Nadechne se na další výklad. – Takže to byla pasivní úloha obrazárny. Pak je tu druhý úkol – motivovat lidi k tvorbě a jejímu sdílení, k zachycování svých zážitků s ostatními. Obrazně řečeno „otevřít jejich šuplíky, kde skrývají před světem to, co vytvořili,“ a dát jim příležitost se prezentovat. A toto je ta část práce, na kterou chci klást zvýšený důraz. – Pokývne hlavou. –

– Zapisuje odpověď. – Při vašem jmenování do funkce zaznělo, že jste vzešel jako vítěz ze dvou kandidátů a důvodem, proč jste toto místo získal právě vy, byla kvalita vize, která popisovala, co se s obrazárnou podnikne v budoucnu. Mohl byste nám alespoň část vaší vize představit? Patří k ní i to, co popisujete ve druhém úkolu náplně práce správce obrazárny, tzn. motivace obyvatel k tvorbě a jejímu sdílení?
Povšiml jste si naprosto správně. – Kývá hlavou. – Zmiňoval jsem především to, že bych kolejní správce rád zapojil do života obrazárny a pracoval s nimi v týmu. Nechci, aby devadesát procent času, který obrazárně věnují, byl o tom, že rámují, lakují a vyvěšují obrazy. Nemůžu si pomoci od dojmu, že tato funkce je v kolejích často využívána spíše jako takové odkladiště pro lidi, kteří jsou sice dobří a aktivní, ale zároveň se zrovna nehodí na prefekty/primuse a nějakou tu funkci si jakože zaslouží. Rád bych jim pomohl, aby v koleji měli respekt, protože obrazárna má opravdu velký potenciál koleji něco přinést. Vezměte si, že každý student může za své výtvory teoreticky získat až jednapadesát srpců měsíčně. Stačí několik studentů a kolejní pokladna je zaplněna. Ovšem k tomu je někdo musí motivovat a já je chci vést tímto směrem. Společně budeme pořádat různé celoškolní akce, se správci kolejí se chci scházet a chci, aby kooperovali i mezi sebou a vyměňovali si zkušenosti s propagací obrazárny. Ostatně jedna akce nás čeká hned v říjnu a dozajista si jí povšimnete. Stalo se vám, že byste od vašeho kolejního správce viděl například zprávu na kolejní vývěsce? Pokud ne, tak slibuji, že již brzy uvidíte. – Usměje se. – Když vzpomenu na svá studentská léta, tak byli správci obrazárny ještě finančně odměňováni. Tehdy byl správce Justin Angel Sane a své odměny věnoval kontu a dost ho tím zachraňoval. Dnes je systém jiný a odměna jde hlavně autorovi díla a ten může následně koleji přispět. Ale myslím, že se ne všechny koleje naučily využít této možnosti. A samozřejmě, je tu i aspekt tvorby kolejní historie. Nováček, který je aktivní a narazí i na obrazárnu, asi nebude chtít do koleje, kde tvorba skomírá a spíše bude chtít tam, kde se pyšní kvalitním obsahem.

Zní to opravdu zajímavě a jistě jste člověk na správném místě. Držím palce a už se nemohu dočkat! – Usměje se. – V jakém stavu se nachází obrazárna nyní? Co se nachází za pro veřejnost uzamčenými dveřmi? A jak hodnotíte práci vaší předchůdkyně?
Evelina odvedla na obrazárně hodně práce. Jedinou nevýhodou pro ni je, že plody její práce uvidíte až (doufejme) zanedlouho pod mým správcovstvím. Ano, chystá se určité překvapení! Takže doufám, že se nezapomene na jeho skutečné autory. – Usměje se. – Dá se říct, že obrazárna je teď v dost tajemném stavu a nic nevypadá tak, jak na první pohled vypadá. – Zatváří se mysticky. – A to, co se nachází v uzavřených trezorech, kterým dal kdysi vzniknout Midar Kilahim, to si netroufám komentovat. Ještě nejsem dost vyspělým kouzelníkem, abych se s tím dovedl srovnat a popsat to světu. Proto tam ani kolejní správce vpustit nemohu. – Snaží se vypadat fakt strašidelně. –

To zní tajemně. – Pousměje se. – V odpovědi na otázku výše jste se zmínil o brigádě, která visí v soutěžích. Změní se nějak pravidla pro tuto aktivitu, která je otevřená všem, kteří se chtějí podělit o něco zajímavého, o čem si myslí, že by bylo vhodné umístit do obrazárny?
– Vytahuje svitek, který představí jako „Seznam plánovaných změn“ a rozhrne ho. – Nechte mě se podívat. Vlastně rád bych se dostal k úplně všem aspektům obrazárny a v případě potřeby je aktualizoval, zrušil, přidal, vyjednal se školou jiné podmínky. Pokud jde o tuto brigádu, tak se ty hlavní podmínky zatím měnit nebudou. Pouze mohu slíbit lidem, kteří již velmi dlouho čekají na ohodnocení, že tyto resty teď postupně dáváme dohromady a účastníkům slibujeme opravdu větší plynulost na bázi měsíční uzávěrky. Dále se aktualizuje text a zdůrazní podmínka, že obrazy musí mít alespoň trochu kouzelnickou úroveň a náboj, anebo být neutrální. Nemůžeme přijímat obrazy s mudlovskou tématikou, která nám, kouzelníkům, nic neříká. Myslím tím různé modré Ušmoulence, takové ty postavičky, co mluví jak s ucpaným nosem. Nebo ty Mrvely. Kapitán Rusko, Y-woman, Rusty Man a tak nějak. Na ty slouží úplně jiné mudlovské galerie. Také bych rád, aby odpadlo pravidlo pro limit velikosti obrazu. Možná, že by škola měla nějaké další prostory pro naši obrazárnu, a limity již nejsou z technických důvodů nutné. Ale nemohu v tomto nic slibovat. Takže na tuto oblíbenou brigádu se můžete i nadále těšit. – Povzbudivě se usměje. –

Už se pomalu blížíme ke konci a já se musím zeptat na to, co zřejmě napadne každého, kdo se podívá do obrazárny nyní. Přeci jen, obrazárna je tu s námi již několik let a její vzhled je upřímně řečeno nemoderní a příliš nezapadá do celkového kouzelnického konceptu. Co nějaká změna? – Podívá se zvídavým pohledem na pana Galtona a nenápadně nakukuje do svitku Seznam plánovaných změn. –
Popravdě na toto nejsem dostatečně dobrým kouzelníkem a ani vyjednavačem. Ale větřím změnu. – Rozevírá nozdry a demonstrativně natahuje okolní pachy. – Ale musím říct, že jste velmi přesně vystihl určitý problém, který obrazárna má. – Nakloní se blíž a šeptá. – Když jsem byl přijímán, tak jsem viděl svitky a náčrty v kanceláři nejmenované osoby. Bylo to něco přímo démonického. Takže pozor, změna může přijít kdykoli a může být velmi výrazná. – Napřímí se do normální polohy. –

– Pousměje se. – A na samotný závěr si neodpustím otázku, jakým dalším aktivitám se chystáte na hradě věnovat? Co třeba nějaké soutěže nebo semináře, které by tématicky ladily s vaším nově získaným postem?
To jste opět uhodil hřebíček na hlavičku. Doposud jsem pracoval na již odhaleném svitku a věci z něj postupně začnu realizovat. V těchto dnech dávám dohromady tým správců obrazárny a připravujeme spuštění první takové soutěže. Takže ano, soutěže budou a velmi brzy. Pokud jde o semináře, již byste několik námětů na mém svitku našel, ale to bude až v dalším stádiu práce. Až uvidím, že o obrazárnu umíme vzbudit zájem a zvládneme i nápor více portrétů. Pak se zaměřím i na toto. – Usměje se. –

V samotné obrazárně a kolem ní se tedy začnou dít velké změny a mně nezbývá nic jiného, než vám opět za celou redakci popřát hodně úspěchů a spokojených přispívajících. Děkuji vám za tento příjemný rozhovor a přeji vám příjemný a pohodový večer. – S úsměvem podává panu Galtonovi ruku. –
Já vám též děkuji, bylo mi radostí spolupracovat s Denním věštcem a rovněž vám přeji příjemný zbytek večera! – Podává ruku redaktorovi. –

Pro Denní věštec
Trevor Ztřeštěný

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *