Článek, který právě čtete, má však za cíl nahlédnout oblast výuky trochu obecněji a poskytnout vám, čtenářům, kontext, do kterého budete moci informace z následujících článků pohodlně usazovat. Zaměříme se dnes zejména na zdroje, které máme při studiu historie hradní výuky k dispozici, a povíme si pár slov k výuce v době nejdávnější.
A začneme hezky od začátku, tedy od školního roku Zima 2005, jenž je prvním rokem, kdy se na Hogwarts učilo a bojovalo o školní pohár. Pozor – převážná část tohoto školního roku poněkud neintuitivně probíhala na podzim 2004. Toto období tak opravdu navazuje na 19. červen 2004, kdy byly Hogwarts založeny.
Školní rok to byl specifický – a doba jaksepatří turbulentní (vzpomeňme, že v listopadu toho roku dokonce Hogwarts na tři dny zmizely z povrchu zemského). Profesoři se střídali jak na běžícím páse a jednotlivé třídy se v průběhu školního roku různě objevovaly či naopak mizely. Zdrojem informací nám může být tehdejší web Zmijozelu, který je s obracečem času dodnes přístupný: přiřazení profesorů k třídám zachytil dokonce ve dvou různých částech roku. Jak přibližně mohly v té době vypadat Informace o výuce, jsem rekonstruoval zde.
(Pokud by vás zajímalo, jak je možné, že během prvního roku výuky byl rovnou otevřen 2. stupeň vybraných předmětů, vězte, že v dané době bylo za určitých podmínek možné registrovat se rovnou do druhého ročníku.)
Člověk se při pohledu na rozpis tříd na jednu stranu nemá čemu divit: Astronomii vyučovala profesorka Sinistrová, Dějiny čar a kouzel profesor Binns, Literární seminář profesorka Rawenclav (spolu s kolegyní z Ylary), OPČM profesor Lupin… A Jasnovidectví, to pochopitelně vedla pevnou rukou – alespoň po dobu několika týdnů… Hermiona Trelawneyová.
Na druhou stranu některé předměty dnešního studenta zarazí: na Logické čarování, Měsíční magii, či dokonce na Technologii obrazové tvorby a mnohé další předměty už od roku 2005 na Hogwarts nenarazíme.
Do stávajícího seznamu předmětů, jenž je uložen v Informacích o výuce, se totiž vyučované předměty ukládají až od následujícího školního roku, tj. od Léta 2005. V tomto roce byla také poprvé vydána vysvědčení, která známe dodnes – a právě jejich archiv nám k rekonstrukci vyučovaných tříd poslouží nejspolehlivěji.
(Anonymizovaný příklad vysvědčení ze školního roku Léto 2005)
Jeho nevýhodou je, že jde přece jen o zdroj poněkud děravý: pokud daná třída neměla v příslušném roce žádného absolventa, o její existenci dnes zkrátka vůbec nevíme, nenarazíme-li na zmínku o ní v nějakém jiném důvěryhodném zdroji (např. ročence či časopisu).
Vysvědčení také nezachycují jména vyučujících, a proto tento jinak spolehlivý zdroj v následujících článcích doplňuji o poznání méně spolehlivými vzpomínkami – ať už svými vlastními či vzpomínkami jiných pamětníků.
O povaze vyučovaných předmětů pak občas napoví ozvěny v dávno nevyučovaných třídách: zejména ve vyšších stupních či v paralelních třídách (jako např. 1.C) můžu jako inspektor výuky v některých případech narazit např. na přípravy k výkladům, které tam tehdejší profesoři zapomněli.
Těším se, že i tyto informace využiji v příštím článku, který se již bude zabývat historií jednoho konkrétního předmětu. A začneme hezky zostra: půjde totiž o předmět, jehož první stupeň je s železnou pravidelností (jako úplně jediný na celé škole) otevírán již od zmíněného školního roku Zima 2005. Dále prozradím, že předmět také drží rekord v počtu známek zapsaných na vysvědčení – a je tedy jasné, že se v příštím článku můžete těšit na povídání o…
A víte co? Napište nám svůj tip do komentářů!
Pro Denní věštec
Filius Orionis
Super nápad na sérii, pane File. Už se těším na další díl. 🙂 A tipuju, že by další článek mohl být o Lektvarech. 🙂
Tak se taky pokusím o tip: Létání na koštěti.Těším se na další články, mám rád tahání věcí z nepaměti.
Já tipuju Literární seminář 🙂
Přidávám se k LS!