Touto otázkou si jistě láme hlavu spousta kouzelníků. Je sice pravda, že hůlka si volí čaroděje, ale neplatí to tak úplně. Částečně volbu můžeme ovlivnit. Nejprve si u Ollivandera vybereme typ hůlky a až pak hůlkami máváme a zjišťujeme, která nás chce.
Při volbě hrají roli dva faktory: cena a schopnosti hůlky. Studenti prvních dvou ročníků často volí kouzelné párátko. Stojí jen jeden svrček a aspoň mají něco, co mohou držet v ruce. Kouzlit stejně ještě neumějí, takže jim fakt, že párátko je vlastně k ničemu, vůbec nevadí. Od třetího ročníku však mohou studenti chodit do Soubojového klubu a k tomu už potřebují skutečnou hůlku.
První volbou bývají z finančních důvodů úplně obyčejné hůlky. Na výběr jsou anegreová, z borovice, z habrového dřeva, cesmínová a cypřišová. Ani jedna z nich nic zvláštního neumí, jejich ceny se pohybují od galeonu po galeon a pár srpců. Volba mezi nimi je poměrně jednoduchá, pokud člověk není jako ten osel, který zcepeněl, protože se nemohl rozhodnout mezi dvěma stejnými kupkami sena.
Jestliže si však našetříme více galeonů, čeká nás složitější rozhodování. Zvážit musíme naše finanční možnosti, dosavadní zkušenosti (mocné hůlky vyžadují, aby jejich majitel už nějaké měl) a schopnosti hůlek.
První, finančně nejméně náročnou možností, jsou hůlky, které přidávají energii. Bývá zvykem, že si kouzelníci na začátku souboje energii vyrovnají, vlastník takové hůlky pak má energii navíc. Na výběr jsou vrbová (zvyšuje energii o 1, cena: 7-0-5, aby člověk mohl využít její schopnosti, musí mít alespoň 1 000 zkušeností), ambruinová (2, 9-14-4, 1 500), cedrová (3, 14-3-0, 2 000) a cobová (4, 19-11-1, 2 400). Popravdě s nimi díru do Soubojového klubu neuděláte, ale jste-li na začátku své soubojové kariéry, mohou vám pomoci.
Další hůlky podporují určitý druh kouzel, ale zároveň přinášejí nějakou nevýhodu. Hůlka z baobabu (20-1-12, 2 000) zvýší účinnost vodních útočných kouzel o jeden stupeň, zaplatíte však za to tím, že budete mít na začátku souboje energii sníženu o tři. Dubová hůlka (29-14-22, 4 000) zvyšuje o jednu účinnost zemních kouzel, ubere však o jednu energii a o jeden stupeň sníží účinnost kouzel vzdušných. Ambroňová hůlka (35-1-3, 4 500) zvyšuje o jeden účinek ohnivých kouzel, ubírá však jeden bod energie a o jednu snižuje ochranu proti kouzlům vodním. Tyto hůlky jsou dobré pro kouzelníky, kteří používají výhradně kouzla určitého živlu. I v tomto případě se však domnívám, že jejich zápory převažují nad klady.
Naopak zajímavé jsou hůlky, které zvyšují účinek léčivých kouzel. Čilimínová (24-1-1, 3 000) o jeden, hůlka z bubuingového dřeva (32-7-3, 6 000) dokonce o dva. Kouzelník, který umí kouzla uzdravení a léčivý dotek (zvláště v kombinaci s vládou času), se díky takové hůlce stává téměř neporazitelným.
Mezi nejvíce kontroverzní patří hůlky zvyšující úroveň koncentrace o jednu, tedy čimišníková (32-3-6, 4 500, snižuje ovšem energii o 4) a hůlka z bukového dřeva (35-11-6, 6 000). Jak tomu vlastně je se zvyšováním koncentrace zůstává záhadou. Psal jsem o tom v článku Trable s hůlkami, ani diskuse po něm odpověď nepřinesla.
Účinek vodních kouzel o jednu zvyšuje hůlka z břestovce (34-16-0, 4 500). Pokud tedy máte svá kouzla postavená na vodním živlu, můžete ji použít. Otázkou ovšem zůstává, zda to za tu cenu stojí.
Nejdražší hůlkou u Ollivandera je hůlka z akátového dřeva (55-1-1, 9 000). Zvyšuje dobu trvání vyvolávaček o dvě kola. Obzvláště v případě trojkových kouzel jako jsou démon nebo beholdr jde o výraznou výhodu, ale i pomocí méně silných dlouhodobých kouzel lze soupeře zaskočit.
Osobně doporučuji hůlky zvyšující účinek léčících kouzel. Má to ale jeden zádrhel: pokud se spolu utkají dva kouzelníci, kteří oba mají takové hůlky, délka soubojů se neuvěřitelně protahuje.
– Přesně ta nekonečnost je důvod, proč léčicí hůlky nemám ráda – hra proti nim je (zatím hlavně z pozorování) hrozně nudná… Až tak, že ani nevím, jestli bych šla hrát s člověkem s léčivou hůlkou – tolik času tomu dát nechci.
Takže já nedoporučuju 🙂 Ano, měla bych na ní peníze, zkušenosti, mám (v rámci své úrovně naučená) léčivá kouzla… ale pro mě to likviduje zábavnost soubojáku
(a pokud ji mají oba, tak to vyruší i její výhodu, je to pak spíš o náhodě)
Naopak hůlky co zvyšujou energii mají (pokud jí mají ideálně oba) pro mě zásadní výhodu v tom, že při posledním souboji než někomu dojde energie se nehraje od pěti, kdy je to hodně náhodné, ale třeba od 7 životů… Nebo možná na trochu vyrovnání sil při souboji s někým o víc silnějším.
Koncentrační se snad i vyřešily ne? Zvyšují maximální získatelnou koncentraci – tj začínáš se svou, a jak ti za kolo s jedničkovým kouzlem 1 koncentrace přibude, můžeš ze trojky ještě popovyrůst na 4 – ale nemáš ji do začátku.
Ale jinak souhrn pěkný, ujistil mě, že mi v současnosti další hůlka nechybí 🙂
Oprava – Pan profesor David Nekromacer mě upozornil na chybu v mém článku. Skutečným efektem akátové hůlky je: „Zvyšuje délku dlouhodobých kouzel o 2.“ Děkuji za upozornění a čtenářům se omlouvám.
Re: Oprava – A to samozřejmě jen těch dlouhodobých, kde není u kouzla uvedeno, že nejde prodloužit (Vláda času, Kletba času) nebo je přímo vázáno jen na určitý počet kol (Hadí jed, Sniž/Zvyš sílu,…)