Snad každý z nás byl již svědkem nevhodného chování některého studenta, za které si musel odpykat svůj trest. Ne vždy jsou tresty účinné a výchovné, členové studentské rady a profesoři mají totiž jen omezené prostředky k umravnění studentů. Nebo je chyba někde jinde? A co si o trestech myslí samotní primusové?
Pozorní obyvatelé hradu si mohli v nedávné době povšimnout, že se slečna Jostein Lauierová ocitla v Azkabanu. Rozhovor s ní pak následně přinesl i Denní věštec. Jen připomenu, že si odpykala svůj týdenní trest za veřejné ukazování nepovoleného předmětu z obchodu Borgin & Burkes, který nabízí předměty černé magie.
Tentokrát šlo výjimečně o potrestání zaměstnance hradu. Jak se slečna později v rozhovoru dušovala, není prý žádný Smrtijed a celá situace byla vlastně způsobena její lehkovážností. Azkaban se však tyčil z moře jako varovný prst a vyslal memento celému hradu, že může přijít i radikálnější trest než jen vykopnutí k jezeru či školní trest.
Členové studentské rady mají možnost poslat studenta k jezeru až na třicet minut za nevhodné chování ve Velké síni. Lidově je tento druh sportu nazýván „vykopnutím“. Možná poslední věta budí úsměv na rtech, ale stále častěji se ve Velké síni můžeme setkat s tím, že některá osoba přímo vyžaduje vykopnutí do jezera. Tento trest je však jen krátkodobý, respektive jeho účinek. Nic nezabrání provinilci, aby se po uplynutí trestu vrátil a dál pokračoval ve svém nevhodném chování. Účinek má prakticky jen při větších školních akcích, jako je zařazovací slavnost nebo ukončení školního roku, kdy studenti vyrušují. Jinak ale v konečném výsledku není trest prakticky žádný.
Profesoři mohou udělit školní trest a zavřít provinilce do sklepení. Po sepsání trestu, jehož zadání je závislé na provinění, je hříšník ze sklepení propuštěn. A tak tresty nakonec neslouží jako nápravný prostředek nebo výstraha, aby se studenti nechovali v rozporu se školním řádem, ale jde jen o dočasné uklidnění studenta a situace.
Pro účely tohoto článku jsem oslovil všechny primuse ve věci školních trestů. Odpovědi se mi nedostalo pouze od zmijozelské primusky. Všichni ostatní se shodli, že vyhození studenta používají až jako krajní řešení a přistupují k němu jen neradi. Jinak jsou ale bezmocní, protože se student může po určité době opět vrátit. Navíc, když nejprve provinilci domlouvají, jsou k nim provinilci drzí a arogantní, snaží se primuse zesměšnit a říkají, že jejich provinění byla jen maličkost, nebo smlouvají.
Jak tedy opravdu potrestat studenty? Způsobů by bylo hodně, jenže většina z nich poškodí i kolej, ke které provinilec patří. Například takové odebírání bodů by se mohlo stát novým druhem sportu – místo toho, aby od svého chování provinilci ustoupili, budou se „snažit“ ještě víc. V době, kdy byl začátkem roku podmínečně vyloučen student zmijozelské koleje, se něco podobného odehrálo. Díky tomu, že věc řešil i sám ředitel školy, se zpráva dostala ke všem obyvatelům hradu a provinilec se stal svým způsobem populární. V tu chvíli se pak někteří recidivisté cítí jako mučedníci a jejich chování se mnohdy ještě zhoršuje.
Primusům a prefektům by mohlo kupříkladu pomoct kouzlo silencio, díky kterému by mohl neposlušný student ztratit na určitou dobu hlas. Pokud by se nepolepšil, mohl by o něj přijít až na několik hodin, díky tomu by nemohl ve Velké síni rušit svým nevhodným chováním ostatní obyvatele hradu. Zároveň by ale mohl být přítomný například na slavnosti nebo se věnovat domácím úkolům. Snad jsou všichni primusové, potažmo prefekti, kteří by tuto pravomoc měli, natolik rozumní, aby jí nezneužívali. Variantou také je, že by se následkem vykopnutí k jezeru poškodila studentovi část oděvu, který má na sobě, nebo nějaká věc z jeho majetku. Zde by ale také záleželo na hodnotě, protože oprava za pět svrčků by asi nikoho až tak netrápila.
Samozřejmě by provinění mohla řešit svými způsoby i kolej. Například odepřením půjčky, odebráním kolejních předmětů či zákazem účastnit se kolejních soutěží. Merlinužel by v těchto případech mohla být poškozena bodově i kolej, pokud by student neměl na výuku. Samozřejmě pak také záleží na přístupu vedení k trestaným studentům a na tom, jak se je snaží napravit. Samozřejmě ale nelze „napravit“ každého, ať již v kontextu koleje, školních trestů a Azkabanu či jiných způsobů, pokud daná osoba nechce.
Nejlepší by nakonec zřejmě bylo, kdyby si student sám uvědomil, kde je hranice, přes kterou by neměl překročit. Pak nebudou muset zasahovat primusové, prefekti ani profesoři a výkopy do Hannibalova jezera se stanou jen kapitolou, kterou najdeme v dějinách Bradavické školy čar a kouzel.
Pro Denní věštec
Edmund Heusinger
– A nebylo by náhodou strhávání bodů koleji dobrým řešením? Kdyby mě nějaký mizera připravil o moje těžce vydřené body (tedy o těch několik bodů), kterými jsem koleji přispěl, vůbec by se mi to nelíbilo. Nebyla by tedy větší pravděpodobnost, že se na něj jeho stejně zbarvení spolužáci sesypou jak supi a usměrní si ho sama kolej?
Beru to podle sebe. Vyhození do jezera může být sice nepříjemný, ale člověk uschne a může pokračovat. Sám jsem jednou ve velké síni dyndal a otravoval, aby mě vyhodili tak dlouho, než jsem skutečně letěl. Omluvu nemám, prostě jsem si to chtěl vyzkoušet. Ať už jsem ale suchý, nebo mokrý, se svojí kolejí a lidmi v ní chci vycházet dobře. A kdyby mi pořád někdo nadával, že kolej kvůli mně přišla o body (což já bych rozhodně dělal kdybychom kvůli někomu dostaly mínusy), tak bych si to příště nejspíše rozmyslel.
Někdo by mohl oponovat, že je to nespravedlivé vůči těm co body poctivě sbírají a problémy nedělají, ale jednou fungujeme jako kolej. A i teď se někdo dře se sbíráním bodů a někdo se jen veze. (Například já sám jsem klasický příklad někoho, kdo se veze – takže doufám, že tenhle článek nečte nikdo zelený. A abych neměl ostudu v jiných kolejích, doufám že ho nečte nikdo – :D)
Re: – Jenže čas od času přicházejí jedinci, kteří si dovedou z toho jak špatně s kolejí vycházejí udělat smysl hradního života… 😀 A pak taky asi není úplně žádoucí, abychom někomu nadávali.
Re: – No tak to je velmi jednoduchá pomoc. Kdyby se takhle choval někdo zelený, tak bych ho za trest přeřadil do Nebelvíru 😀
Re: Re: – Za trest? To by nebylo trestem pro něho, ale pro kolej. Protože jestli v něm je aspoň trocha zmijozelskýho, tak by dělal v Nebelu ještě větší bordel. 😀
Re: Re: Re: – Pokud v tomto vidíš vlastnosti Zmijozelu, Johne, tak na tebe v koleji budou určitě pyšní.
Re: Re: Re: Re: – Já z toho, co napsal, pochopila to, že kdyby někoho z jedné koleje přeřadili jinam, tak tam by se tuplem ještě víc pak mohl snažit o strhávání bodů (protože pohár =D); pokud má někdo dělání bordelu za smysl hog života, tak se to nezmění s barvou, spíš naopak bude mít možnost škodit ještě víc. Ale možná si to jen domýšlím. 😉 Mě tedy za trest přeložit do jiné koleje a být strhávání bodů za špatné chování normou, tak bych uměla být taky vynalézavá, obzvlášť, když by to byla kolej, co bych neměla ráda… =D
kolejní ředitelé – …děkuji za článek, pane edmunde 🙂
ono by ještě mělo fungovat „bonzování“ kolejnímu řediteli. jenže co ten s takovým studentem udělá, je věc čistě a pouze jeho. může nad tím mávnout rukou, ale může ho taky „odměnit“ tím, že takový student nedostane kolejní odměnu. proč by taky měl, když poctivě a mnohdy vytrvale pracuje na špinění jména koleje? 😉
jojo, buď nám chybí tresty nebo naopak lidé se selským rozumem. všimli jste si ale, kolik se u nás pohybuje selek a sedláků? 😉