Rozhovor s Elle Sutherland – O výuce aneb Co nás v nastávajícím školním roce čeká a nemine

| Vydáno:

Na postu inspektorky výuky působí už nějakou dobu a svoji funkci vykonává svědomitě a příkladně. Elle Sutherland je bezpochyby důležitou osobou. Vždyť schvaluje osnovy a výklady pro nadcházející školní rok a jejíma rukama projdou výklady uchazečů o místo profesora. Proto jsme spolu s Jane Mooren pozvaly prof. Sutherland na Máslový ležák, aby nám prozradila něco málo nejen o novinkách ve výuce v nadcházejícím školním roce.

V hostinci U Tří košťat bylo tou dobou už příjemně vylidněno. V krbu plápolal a příjemně praskal pohasínající oheň. Rosmerta odpočívala na rozviklané stoličce za barem, ale když nás spatřila, hned byla u nás. Objednaly jsme si pití a já jsem položila první otázku.

MF> Dovolte mi nejprve otázku, která snad může znít jako lehce netaktní, pro čtenáře je ale určitě důležitá. Jak dlouho už vykonáváte funkci inspektorky výuky?

ES> Inu, z Vašich úst netaktní není, vzhledem k tomu, že tu tak dlouho nejste. Pokud si dobře pamatuji, tak v polovině tohoto července tomu byl rok. Tedy za sebou mám dva školní roky. – dodá – 

JM> Jak jste místo inspektorky vlastně získala? 

ES> Čtenáři by jistě rádi četli o tom, jak jsem měla tajný plán, ve kterém jsem si dala za úkol spřátelit se s madam Angelou, najít její slabiny, občas na ni seslat matoucí kouzlo a nakonec ji sesadit z její funkce. Bohužel je musím zklamat, taková myšlenka mě nikdy nenavštívila a rozhodně inspektorský post nebyl můj sen. Opravdu se jednalo u souhru náhod, kdy jsem měla pár nápadů ohledně výuky, které očividně zaujaly.

JM> Jak jste výuku inovovala?

ES> Inu, jak to jen shrnout do pár vět. – usměje se –  Dá se to tak říci, i když spíše jsem se pokusila profesory opět přivést k životu, tedy připomněla jsem jim jejich povinnosti a poukázala na to, že není možné vykládat stále stejně jako před lety. Mladší generace už mají daleko větší nároky, studenti se chtějí dozvědět více, ale nechtějí být jen zavaleni hromadou informací, chtějí se při hodině i bavit.

Ale vlastně inovace byla, a to v podobě zpětné vazby, kterou profesoři nyní mají zahrnutou do svých povinností, to víte, dobrovolně dnes skoro nikdo nic navíc neudělá. – ušklíbne se – 

MF > – chápavě kývne, dobrovolnost také není její největší přednost –

JM > – připíše si na tričko nápis Fanclub Elle – Za tenhle krok vám jsou, myslím, studenti velice vděční, je báječné sledovat, jak se úroveň výuky zvyšuje. Ty výklady jsou poslední dobou skvělé a o komentářích k úkolům už ani nemluvím. Když jsem byla v prváku, něco takového sotva existovalo, a teď už je takových milých maličkostí plno.  – připíše si k madam a těm spíše novějším profesorům poslední doby velké plus – 

ES> Slečno Jane, tak to ráda slyším, právě kvůli nim jsem tento krok učinila. – usměje se – 

JM> Jistě jste už zažila různé věci, ať už pozitivní nebo negativní. Co je váš „nejsilnější“ zážitek spojený s výukou?

ES> Inu, pár negativních zážitků je, tím největším je asi zklamání z reakce jednoho profesora, který i přes varování neměl autorské výklady, a místo projevu lítosti či omluvy, byť i třeba v podobě toho, že to přehlédl, se začal rozčilovat, co si to dovoluji. Ovšem nebyl to jediný člen profesorského sboru, v kterém jsem se zklamala, tedy co se týče přístupu a chování, ale i tak ty pozitivní zážitky převažují, i když nejsou tak velké, ale je jich daleko více a jsou hlavně spojeny se studenty, s jejich spokojeností, ale samozřejmě i s výkony některých profesorů.

JM> V souvislosti s aktuálním děním se chci zeptat na to, jak si v minulém školním roce počínala prof. Looben. Slyšela jsem, že na hradě nebyla k vidění příliš často. Jaká byla tedy madam Looben ve svém prvním světle fialovém roce jako profesorka? 

ES> Hmm – zamyslí se a vytáhne z kapsy malý zápisník – 

Ach ano, už to vidím, tedy to, že si přesně kolegyni nepamatuji, se dá považovat za dobré, ale i špatné. Nemusela jsem jí udělovat pokuty, neboť výklady měla v pořádku a úkoly hodnotila včas, což je to dobré, že mi neutkvěla v paměti jako hříšník, ale ne vždy ke známce připojila i komentář, tedy zpětnou vazbu je ještě třeba zlepšit, a tedy mi neuvízla v paměti ani coby ukázková profesorka.

JM> To se nezdá být nějak špatné. – vzpomene si na část svých loňských profesorů, od kterých se hodnocení někdy málem ani nedočkala – 

Další otázkou chci trochu odbočit od tématu klasické výuky. Pracovala jste na výuce i o prázdninách, nebo jste si užívala volna? 

ES> Na výuce pracuji stále, neboť po konci školního roku bylo třeba každému profesorovi zaslat sovu s díky a někdy i s pár připomínkami, a také jsem pročítala nové výklady, které chodily průběžně celé léto, ale samozřejmě, že mám volné dny.

MF> Co děláte ve volném čase?

ES> Někteří se asi budou divit, ale i inspektorka výuky má přátele, – ušklíbne se – tedy nejčastěji svůj volný čas trávím s nimi, bohužel nám ale toto léto nepřeje, a tak si místo hraní famfrpálu jdeme jen tak někam posedět a popovídat, případně navštívíme různé akce, jako výstavy či koncerty, Škrkny ve jmelí totiž válí i v létě! 

(Škrkny ve jmelí je známá kouzelnická kapela, která hrála na jedné Vánoční slavnosti tady na hradě.)

MF> To zní opravdu zajímavě, snad zahrají i letos. Co nás čeká v nastávajícím školním roce? Můžeme se těšit na nějaké nové předměty?

ES> Tedy, pracuje se na nových výkladech starých předmětů jako je například Domácí kouzlení, Symbolika, Kryptologie, ovšem i na zcela nových, jakým je třeba Čarografika, či předmět o bradavické módě, který zatím nemá ani název, ovšem dokud nebudou napsány všechny výklady, nelze stoprocentně potvrdit, že tyto předměty budou opravdu otevřeny.

JM> To zní báječně, člověk by skoro litoval, že už má některé starší předměty vystudované a nové výklady s úkoly ho tím pádem minou. 

Nápad na předmět o módě je báječný, pokud bude opravdu otevřen, tak už asi vím, která učebna bude obsazena jako první. – poznamená si poznatek do seznamu svých budoucích předmětů –

MF> A budou některé naopak zrušeny? Proč?

ES> – nalistuje na seznam předmětů z loňského roku – Kdepak, žádné předměty rušeny nebudou, ale samozřejmě stále platí, že předmět, který byl u ledu stejně jako jeho vyučující, musí nejdřív projít kontrolou, než bude otevřen, ale jinak záleží jen na profesorech, zda se rozhodnou příslušný předmět v dalším školním roce vyučovat nebo ne.

MF> Teď k tomu co nás všechny velmi zajímá. Rozšíří profesorský sbor nějaké nové tváře?

ES> Z řad absolventů nikdo profesorský sbor nerozšíří, ovšem z ledových krajů se vrátily kolegyně Belatris Nithelas Malrinová a Evangeline Joyce Wynne.

JM> Výborně, takže vážně budou učit, to je skvělá informace! Je sice škoda, že řady světle fialových letos neobohatí žádná úplně nová tvář, ale tyto dvě profesorky zase vydají za několik nových. Bez Bystrozorství a Teorie famfrpálu madam Belatris a předmětů plných vychytaných rad od madam Wynne byl loňský školní rok maličko smutný. – udělá si další poznámku do předmětového pergamenu –

MF> Takže to někteří absolventi zkoušeli? Proč neuspěli?

ES> Ano, slečna Monny von Schatz se ucházela o fialový háv, bohužel zaslala výklady, které nebyly autorské. Ty tedy prý byly jen pracovní verzí, ne tou definitivní, ovšem i tak nebyla přijata, neboť dle mého o profesorský post tolik nestála, když si ani neověřila, zda posílá či poslala správnou verzi – a já pod sebou opravdu nechci profesory, kteří nejsou důslední.

MF> Co tedy musí student udělat pro profesorský post? Složit zkoušky OVCE a napsat poutavé výklady? Je to všechno nebo jsem něco vynechala?

ES> Řekla jste to skoro přesně, tedy po složení zkoušky se mi daný student ozve, jaký předmět by rád učil, jak by ho chtěl pojmout a poté, co napíše osnovu pro první ročník a ukázkovou první hodinu, se rozhodne, zda má psát dále, či nikoli. 

MF> Zdá se, že se máme na co těšit. Mockrát děkujeme za rozhovor. Chcete něco vzkázat čtenářům nebo komukoli jinému?

ES> I já děkuji a vzkaz nakonec? Pokud něco potřebujete, či se jen na něco ohledně výuky chcete optat, nebojte se mi napsat, byť se vám to zdá jako maličkost.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *