Kdepak jsou komentáře?

| Vydáno:

Již před nějakým časem se toto téma v Denním věštci objevilo a mělo patřičný účinek. Profesoři se začali snažit a komenáře psát opravdu ke každému úkolu a odevzdané eseji. Bohužel ono prvopočáteční nadšení opadlo a profesoři komenáře znovu psát přestali, resp. přestávají. Takže když mi letos přišlo ohodnocení úkolů a esejí a většina z nich komenář postrádala, nebylo to zklámání jistě jen pro mě.

Samozřejmě i mezi profesory existují stálice, které píší komentáře vytrvale a mnody jsou delší než samotné úkoly. Takovými stálicemi je madam Mintaka Orionis, jejíž předměty patří mezi nejnavštěvovanější. Samozřejmě i její bratr Filius vytrvale komentuje a věřte mi, že i jedna věta o tom, že profesor neměl v úkolu co opravit, potěší.

Bohužel pravým opakem bylo v tomto roce třeba Pokladničení, kde jsem za celý školní rok obdržela komenář jen jeden a to kvůli malé nepřesnosti (díky za onen komentář) a zbytek úkolů, včetně závěrečné eseje, zůstal bez komentáře (když nepočítám jednoho smajlíka u jednoho úkolu z počátku roku).

I ostatním studentům (dle rozhovoru ve VS) ohodnocené úkoly bez komentářů vadí. Nekteří si myslí, že profesorovi úkol za komentář nestál, jiní to omlouvají velkou vytížeností profesorů. Ovšem já se shoduji s názorem, že pokud už úkol napíšu, očekávám, že si ho profesor přečte a vyjádří se k němu. Samozřejmě, jako studenti jsme jistě schopni omluvit to, že nějaký ten úkol okomentovaný být nemusí, ale nesmí se to stát pravidlem.

Možná to bylo proto, že profesoři byli unavení, možná proto, že neměli žádné nápady, ale studenty by jistě zajímalo proč dostali V a nějaké ty body navíc nebo proč si naopak V nevysloužili. Vzhledem k tomu, že studenti tráví nad úkoly a esejemi svůj volný čas a snaží se je vypracovat kvalitně, myslím, že by si zasloužili zdůvodnění udělné známky, popř. pochvalu či naopak pokárání. V komenáři jde jistě také zdůraznit, v čem by se měl student zlepšit, co je třeba příště udělat lépe, aby i hodnocení bylo lepší.

Nezbývá nám tedy než doufat, že si profesoři vezmou příklad z výše uvedených stálic nebo z vyjádření p.p. Matthewa Whitecrowa:
„Snažím se pokaždé známku okomentovat. Někdy více a někdy zase méně. Bonusové a stržené body komentuji také a ani u závěrečných esejí se to nikdy neobejde bez komentáře, případně zhodnocení celoročního snažení studentů.“

Komentáře

  1. – Musím bohužel potvrdit, že za celé mé studium Pokladničení jsem neměl ani jeden komentář. Navíc se mi jednou stalo, že pan Ladard se připojil a po dvou minutách jsem měl bez komentářové V. Docela mne to mrzí, neboť jsem se s nějakými úkoly doopravdy snažil a profesor neprojevil sebe menší zájem. Oproti tomu všechny ostatní mé předměty jsou s komentářem, za což jsem doopravdy rád, neboť to doopravdy potěší, jak chvála, tak i občasná výtka, aby si člověk dal pozor.
    Jinak moc hezký článek 😉

  2. – Je pravda, že třeba madam Ked obvykle komentáře nepíše, na druhou stranu alespoň opravuje úkoly brzy (nejen poslední den termínu), esej okomentovala dostatečně, takže jí odpouštím. Jak velkorysé, že? 😀 Ostatní vyučující mi obvykle alespoň nějakou tu větičku připíšou, ono neopravování úkolů včas mi však přijde jako větší problém. Ale opět jen u některých.

  3. – V tomto případě se musím profesorů zastat nejen coby jejich kolegyně, ale hlavně coby inspektorka výuky, neboť profesoři komentáře píší jak ke známkám horším než Vynikající, tak i pokud udělují bonusové body a nikdo tuto svou povinnost neignoruje. Samozřejmě, že někdy profesor v zápalu hodnocení úkol předá skřítkovi, aniž by stihl dopsat komentář, ale to je tak ojedinělé, jako včasný příchod Půlnočníčka.

    Co se týče úkolů, které jsou ohodnoceny známkou Vynikající, většina profesorů komentáře píše, někteří však považují známku za dostatečné vysvětlení, tedy že úkol byl splněn tak, jak se žádalo, nic nebylo nad rámec zadání. A myslím, že po nařízení povinného komentáře i u čistého V by se jednalo u těch pár profesorů o automatický komentář typu „Zadání jste splnil přesně dle požadavků“, který by měl stejný účinek jako žádný.

    Pokud si však myslíte, že komentář jste měli obdržet, například byl úkol nad rámec požadovaného, není důvod, proč byste se neměli dotyčnému profesorovi ozvat a v případě, že nereaguje, informovat mě, což se dle mého neuskutečnilo, rozhodně jsem já žádné stížnosti na absenci komentářů u předmětu profesora Ladarda Papulky neobdržela, a mám obavy, že ani on sám.

  4. ehm… – Taky se tak trošku zastanu profesorstva…Když ono je někdy těžké něco okomentovat, když prostě k úkolu není co říct. Také jsem obdržela několik neokomentovaných známek. Na druhou stranu se mi nestalo, že bych nedostala komentář k bonusbodům, nebo pokud se mi práce obzvlášť povedla, že byla místy i vtipná. Fakt je, že než psát nic neříkající „Zadání bylo splněno dle požadavku“, raději nenapsat nic. A i takový smajlík je podle mě dostačující.

  5. no nevím – Mě by třeba u známky V zajímala spousta věcí. Někdy mi přijde V, i když mám úkol třeba 2x tak delší než byl požadavek nebo jsem k úkolu připojila nevyžádanou ilustraci nebo třeba něco podobného. Stačil by jen komentář typu: „slečno děkuji za ilustraci, i když nebyla v požadavích.“ Bylo by slušné okomentovat každou známku. Zvláště, když je možnost získat až 10BB. V tom případě by mě zajímalo, proč jsem nezískala ani jeden a co můžu udělat pro to, abych alespoň jeden BB získala. Co si profesor představuje jako vynikající úkol hodný bonusových bodů. Je přeci přirozené, že žák chce slyšet komentář k vypracování svého úkolu, ať už dostal V nebo H.

    1. Re: no nevím – Bonusové body by měly být něco extra, co nedostávají všichni. Z tohoto komentáře mám pocit, jakobyste BB brala jako samozřejmost a své selhání v případě, že je nedostanete. Ale původní idea je jiná. 🙂

    2. Re: no nevím – Inu, pokud byste četla celý můj komentář, a ne jen to, co chcete číst, tak byste něco takového nenapsala. Již jednou jsem říkala, že čisté Vynikající bez komentáře je v případě, že „úkol byl splněn tak, jak se žádalo, nic nebylo nad rámec zadání“. A již podruhé k tomuto článku píši, že „pokud si však myslíte, že komentář jste měli obdržet, například byl úkol nad rámec požadovaného, není důvod, proč byste se neměli dotyčnému profesorovi ozvat a v případě, že nereaguje, informovat mě…“.

      Tedy ano, pokud jste přidala navíc ilustraci, profesor měl zareagovat, případně Vám sdělit, proč neuděluje bonusové body, tedy že má pro jejich udělení jiná kritéria, jako že každý profesor je jiná má. Ovšem stále tu zůstává otázka, když jste neobdržela zpětnou vazbu, ozvala jste se? Nebo jste si to nechala až do článku?

      1. Re: Re: no nevím – Abych odpověděla na Vaši otázku, ne neozvala jsem se a můžu říct, že to bylo v době, kdy jsem ani nepřemýšlela nad tím, že budu psát čláenk do DV, takže jsem si to neschovávala. V podstatě mě ani nenapadlo se nějakým způsobem ozvat a komentář vyžadovat.
        Článek také tento účel mít neměl. Nechci si stěžovat, jen jsem si posteskla, že mi u některých úkolů komentáře chybí a chtěla znát názor ostatních studentů.
        Abych si to tedy ujasnila…když napíšu delší úkol, než bylo vyžadováno, když připojím něco, co nebylo v zadání a přijde mi neokomentované V, mám na komentář nárok? Ale když bude úkol v zadaných mezích a přijde neokomentované V, nemám si na co stěžovat? Resp. ne stěžovat, ale ozvat se, že bych i u takového úkolu ráda nějaký ten komentář slyšela? Zvláště, když si myslím, že se mám stále v lecsčem zlepšovat a komentář by mi mohl v mé snaze pomoci.

        1. Re: Re: Re: no nevím – Ale slečno, přece nechcete všecko cpát do tabulek „mám nárok/nemám nárok“… Je přece na profesorovi, co subjektivně chce a nechce komentovat. Jinak je vaše definice asi správná, ale myslím si, že pokud po komentáři toužíte, prostě zkuste profesorovi napsat. I když je pravděpodobné, že pokud jste prostě splnila zadání, nic víc, nic méně, a přesto chcete slyšet nějaký komentář, třeba se vám neozve, protože k tomu prostě nemá co říci.
          Mě jen dostává, jak budeme i u komentování úkolů zavádět tabulky, kdy je a není nárok.. 🙂

          1. Re: Re: Re: Re: no nevím – Neříkejte to tak nahlas, tady je docela dobře možné že to opravdu někoho napadne zavést 😀

  6. – ale ty komentáře jsou bezva, každý profesor je jiný a třeba se mu líbí jiný styl tvorby. Když k hodnocení napíše komentář (líbilo se mi x nelíbilo se mi), nezabere to moc času a příště si může přečíst dílko, které mu třeba udělá větší radost – protože studenti budou vědět, co po nich asi tak chce.
    Na druhou stranu by bylo asi fajn, kdyby ta vazba fungovala i opačně. Když se mi líbí výklad nebo zadání úkolu, pochválím to. Věřím, že i profesora potěší, že někdo jeho práci oceňuje.
    A kromě už jmenovaných profesorů, kteří komentáře píší, bych určitě zmínil i mdm Malrinovou, mdm Sutherland a mdm Wynne – pro jejíž smysl pro humor mám vážně slabost =). Všechny dámy mi okomentovaly všechny odevzdané úkoly a byly i ohodnocené včas. Navíc jsou jejich předměty zábavné – takže díky 🙂

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *