Sedíte tak jednou při večeru v Síni, bavíte se s kamarády, když tu vám na rameni přistane sova. Rozbalíte pergamen a čtete:
Milá havráňata/mrzimorčata/lvíčata/háďata,
je super, že jste aktivní v Síni a že jste si zapsala předměty, které vás baví. Ale na kolej, která je před námi, ztrácíme docela dost bodů. A přitom jsou ještě volná místa na předmětech i seminářích a soutěží je také docela dost. Vážně byste nemohla pro kolej udělat trochu více?
Zapřemýšlejte nad tím, určitě by se u vás ještě pár minutek navíc našlo. 🙂
Vedení koleje
Obracíte pergamen v prstech a nechápete. Jak, dělejte víc? Čeho víc? Začíná se vám do mysli vkrádat nepříjemný pocit. Slabší povahy se poběží mrknout do první desítky bodování a začnou bušit hlavou do kolejního stolu a bědovat, že tolik času a možností psát úkoly prostě nemají. Silnější povahy se cítí dotčeně. Dělají přece přesně tolik, kolik chtějí. Možná i víc, než by samy chtěly, protože chtějí koleji pomoci. Ale tahle zpráva jim v podstatě říká, že nedělají dost a že to, co koleji dávají, je prostě málo.
Už několik let mám pocit, že jsou Hog strojem na body a běda tomu, kdo si dovolí je nehrotit nebo jet na srpce nebo – nedej Merlin, taková pohroma! – si sem chodí popovídat a zablbnout s přáteli a ke štěstí mu stačí jeden či dva zapsané předměty.
Vždyť o bodech to tu přece není, Hog mají být o zábavě. Ale jak vás má takováhle hra bavit, když vám bude někdo stát za zadkem a říkat, že byste těch bodů přece mohli mít víc? Že jste neudělali tuhle soutěž a úplně kašlete na semináře?
No a? Nechme naše uživatele, aby se sami rozhodli, jaké místo budou Hog v jejich životě mít. Co od nich budou chtít, co na nich budou chtít dělat (samozřejmě v souladu s pravidly a možnostmi hry), kolik času jim budou chtít věnovat. Myslím si, že jenom tak mohou být na Hog spokojení. Někdo chce přijít jednou za týden, napsat úkol a jinak si chodit jámou a být ve VS. Je na tom něco, proč by se mohla kolej na takového člověka zlobit? Ne. Někoho baví úkoly a sbírání bodů – super, ať si přihlásí dvacet předmětů. Pokud se pro to sám rozhodne.
Kolej může studenty motivovat k tomu, aby svůj zájem přeorientovali jinam, třeba právě k získávání bodů. Ale nemá žádné právo se na studenty tvářit kysele, když zjistí, že je na Hog baví něco jiného.
– Pěkný článek!
Ale chybí mi tam zohlednění toho, že kolej, která pracuje a aspiruje na pohár, má daleko lepší atmosféru než kolej, která je na posledním místě. Když se pár lidí „donutí“ udělá pár soutěží a koleji tak pomůže k získání lepšího místa, ti jedinci pak zjistí, že je to zábava a mají daleko větší motivaci. Když se body připomínat nebudou a kolej řekne, že je jí jedno, kolik kdo bodů nasbírá, tak bude na posledním místě. A v koleji, která je na posledním místě, je pak nálada horší a víc jedinců, kteří bodují, má zkaženou soutěž a náladu a podle mě bude ta nálada zkažená ve výsledku víc než u těch, kteří budou teda přinuceni udělat pár seminářů navíc.
A nesouhlasím s větou „Ale nemá žádné právo se na studenty tvářit kysele, když zjistí, že je na Hog baví něco jiného. “ Myslím, že kolej se může tvářit kysele na koho jen chce. 🙂
– Mno, a co když si všichni tohle řeknou? Kam by šel celý hog, kdyby sem všichni chodili jen kecat do VS, na soutěže by se každý vykvák, na semináře taky – vždyť nejsou povinné, že, každý by měl jeden předmět, aby ho jako tedy nevyhodili, body by nikoho nezajímali, hlavně, že si má kde pokecat, že si může do ámy pro fazole, že si může zasoubojovat…Nebylo by tu zapotřebí profesorů, stačil by jeden či dva moderátoři chatu a diskuze…
– Ehm.. Doufám, že to není reálné, jako kolejní ředitel bych takové péčko okamžitě odvolala – to si snad nikdo nemůže dovolit vyvolávat pocit viny, manipulovat způsobem: „Jsi špatný, děláš málo. Ano, ty osobně, tobě tuhle sovu posílám“.
Vypadá to (v hypotetické situaci, kdy by to reálné bylo), že si autor neuvědomuje, že většina těch, kteří jsou ochotní tomu dát svůj čas „spolehlivě“ a o trochu víc, když bude potřeba je koncentrovaná v zasedačce.
I jako zpráva do kolejky mi to příjde dost, ale tam to plácne čatěji snaživý prvák, než vedení.
Paulův poznatek s atmosférou v koleji bodující beru, ale i tak to má být formulované jinak
Dark – jsou semináře pro nás nebo my pro semináře? Semináře nedělám pro body, ale proto, že mě občas nějaký pobaví, zaujme, mám chuť si to zkusit. Pokud je někdo plní z jiného důvodu (a není individuální bodohrotič), nechápu ho.
Re: – Tak já myslím, že to není o vyvolávání pocitů viny. Prostě je to snaha o motivaci. Ale krásně je tu vidět, že to samé každý může chápat úplně jinak. A vlastně by se tomu dalo rozumět i tak, že ty Queti teď vyvoláváš pocity viny v těch, kteří se snaží svou kolej nějak povzbudit…
Re: – AD: „Dark – jsou semináře pro nás nebo my pro semináře? Semináře nedělám pro body, ale proto, že mě občas nějaký pobaví, zaujme, mám chuť si to zkusit. Pokud je někdo plní z jiného důvodu (a není individuální bodohrotič), nechápu ho.“
Hm, boli časy, keď väčšina študentov sediacich na seminári sa tam prihlásila kvôli bodom, nie preto, že by ich zaujímal obsah. Vtedy som prestala vypisovať semináre.
Ono je aj pre profesora dosť demotivujúce, keď študentov ani tak nezaujíma, čo im chcete povedať, ale len body, ktoré za vypracovaný seminár dostanú.
– Tak já zas nesouhlasím s tím, že ta kolej co aspiruje na pohár má lepší atmosféru. V Mrzimoru byla nejlepší atmosféra v roce 2005 (trvalo to tak rok čistýho času) a to jsme končili beznadějně poslední. Byla to dokonce taková hezká atmosféra, že nám v tu chvíli ostatní koleje tu naši pohodu normálně záviděli. Ale to bylo proto, že se tam sešel naprosto bezvadný kolektiv a já pak už nikdy v Mrzíku takovouhle pohodu nezažila.
Re: – Souhlas. Ale z té pohody pak vykristalizovala parta, která jako jediná školní pohár získala. Jinak taky vzpomínám 😉
– Myslím, že na každého působí jiná forma motivace – na někoho tahle „negativní“ (děláš málo, je to hrozný, přidej trochu), na někoho – třeba na mě – „pozitivní“ (je to super, že se snažíš, ještě pár takových a máme to v kapse)… Takže nejde použít jeden typ motivace paušálně na všechny…
Jinak souhlasím s tím, že Hog by měly být zábava a záleží na každém, jaké si je udělá…
A ještě připomínka ke Queti – nevím kolik aktivních lidí „ochotných dělat něco víc“ jak říkáš je v zasedačce kromě Péček, ale stačí se třeba podívat na bodování – nejsem si jistá, že Péčka se pohybují na předních příčkách… Nic proti nikomu, jen je těžké mít za vzor ve sbírání bodů někoho, kdo má míň bodů než já 😉 (Tady je pak ta otázka, jestli vážně je sbírání bodů to hlavní…)
Re: – No, ony péčka mají kromě toho sbírání bodů taky nehezky šílené množství jiné práce, všichni v zasedačce mají… v tomhle bych se s Queti neshodl, tam se sice opravdu koncentruje hodně těch, kteří tomu jsou ochotní dát trochu víc času, ale už tím, že jsou v zasedačce, tu (velkou) trochu času dávají. Zasedačka není uskupení lidí schopných udělat tisíc bodů za den, jsou tam spíš právě naopak kvůli vší té práci, která se okolo koleje udělat musí a žádný bod za ni nikdo nemá. A článek je fajn, ale trochu mě překvapilo, jak hrozně takový dopis na lidi působí. Výjimečně musím souhlasit s komentáři od žlutých. Nějak se motivovat musí, vedení nemůže říkat že na bodech nezáleží. Dostat takovou připomínku já, zamyslím se, jestli chci věnovat bodům víc času. Když nechci, nevěnuju, když si řeknu že bych mohl, věnuju… nic zdrcujícího na tom nevidím. Nicméně, že by měla motivace vypadat trochu jinak, to je samozřejmě pravda.
všechny reakce v jednom –
Sophi, ano jistě by se to tak chápat dalo – a ne neoprávněně, je to tak. Snaha motivovat je fajn, ale forma (pro mě) za hranicí pravomocí.rozdíl pak ten, že já jsem komentující v diskuzi a oni péčka píšící svým studentům
Jamesi, nemyslela jsem (a ani nenapsala), že by Péčka měla povinnost být na bodové špičce – ale že pokud je někdo ochotný věnovat Hogu o kousek víc, než kolik chce sám od sebe – třeba proto, že mu to přijde potřebné pro kolej, tak většina lidí k tomuto ochotných se zkoncentruje do zasedačky (a zbytek spíš není, pokud ho to nebaví). A pokud je zasedačka vytíží (čemuž věřím), tak holt nezbývá nikdo, kdo by chtěl dělat něco navíc pro body.
Helenio – ano, opravdu tvrdím, že na argumentaci „je to hrozný, děláš málo“ právo nemají. Ale to bez ohledu na to, kolik mají bodů. Školní řád popisuje standard „nejméně jeden předmět, v něm povinně úkol za termín a z toho celkově alespoň známka dobře“ – cokoliv nad tím je dost. To, že by se někomu líbilo něco víc ho neopravňuje k tomu mě kritizovat*.
Nadšení bodohrotiči typicky hrotí hlavně pro sebe, nikoliv hlavně pro kolej – a pokud je to baví je to zcela v pořádku.
*což „je to hrozný, děláš málo“ jednoznačně kritika je, ten původní text ne úplně
Re: všechny reakce v jednom – Takhle jo, no… já do toho trochu zamíchal i to co o péčkách říkala Hel. To ostatní, jistě že nikdo nemůže říkat „děláš málo“ ale ptát se, jestli by nemohl dělat víc (nějak lidštěji, ne hned takto) by vedení mělo.
– Rozhodně jsem nemínila nikoho urazit, kór ne ty v zasedačce. Nejsem tam, tak do toho nemám co mluvit – to je jasný. Spíš jsem to myslela právě tak, že když člověk vidí, že některá Péčka nemají bambilion bodů, dojde mu, že hrotit body není to nejhlavnější, že jde „o víc“, tzn. o atmosféru v koleji, o kamarády, o zábavu… Spíš takhle 🙂 I když výhra ve školním poháru je rozhodně velkou kolejní „spářkou“ 😉