Za bodovacími hodinami: O předmětech, profesorech a kolejích

| Vydáno:
Uplynulé dva roky jsem se vás snažila přesvědčit, že bodování nemusí nutně vyhrát nejpočetnější koleje. Letos se podíváme, jestli koleje preferují některé předměty či profesory a kam se hlásí prvňáci. A kdo má ve třídách nejvíc ledových kostek.

Rozhodla jsem se vás ušetřit analýz v rozpadu bodování jednotlivých kolejí a místo toho se zaměřila na předměty, které studujeme. Jak si je vybíráme? Toho se dotkly například články Které předměty jsou letos v kurzu či Každoroční dobrovolný běh za předměty – Zima 2020. Díky článku od pana Filiuse Orionise také víme, že nejčastěji dostudovaným předmětem jsou Lektvary. Jak jsme na tom tedy byli letos?

To jsem zpracovala v přiložené infografice, kterou popisuji v následujících odstavcích. Doporučuji si ji tedy otevřít v novém okně a přiblížit alespoň na 300 %, protože je interaktivní a v článku jsou přiloženy jen statické verze.

Volbu předmětu ovlivňuje hned několik faktorů. Doporučení od spolužáků, (ne)oblíbený profesor, náročnost předmětu, mimořádné úkoly, ale také profesní dráha či to, jestli je předmět nový nebo po dlouhé době znovu otevřený. Zvláště u starších studentů s nevyplněnými políčky u profesní dráhy se stává, že cíleně vyhledávají předměty, které jim chybí.

Nejvíce tříd bylo letos otevřeno v kategoriích Knihomolství (K) a Péče o tvory (PT), nejméně zastoupenou je pak Cestovní magie (CM) s 8 třídami a Čarotvorba (Č) s pouhými 5 třídami. Jak ale vidíte z grafu obsazenosti dle ročníků, studenti rozšiřujícího studia jsou ve třídách vyučující Čarotvorbu a Cestovní magii nadproporčně zastoupeni v porovnání s například Lučbou (L). Různorodost typů předmětů tedy v celkové obsazenosti hraje velkou roli.

Podívejme se na obsazenost tříd prvních ročníků. Ačkoliv se to na celkový počet studentů nezdá, je to právě Cestovní magie, která zvládla nejlépe zaplnit svá místa ve třídách se 65% obsazeností. Třídy Čarotvorby se ukázaly jako náročné už z podstaty svého zaměření. Obsazenost na konci roku je 48 %. Úplně nejhůř jsou na tom třídy se zaměřením na Úřední způsobilost (UZ) se 43 %. Co nám to říká? Že studenti, kteří si Cestovní magii zapsali, byli také velmi motivovaní ji dokončit. Veškerá data jsem totiž sbírala až po odevzdávání esejí.
Konkrétně studenti rozšiřujícího studia vyhledávali Kariérní přípravku (4 studenti – UZ), Strašidlologii (4 – PT), Barvokouzlení (3 – Č), Zeměplochismus (3 – K), Famfrpálovou praxi (3 – CM) či Kouzelnickou češtinu (3 – CM).

Studenti prvního ročníku na to jdou jinak. Pokrývají si základy a navštěvují zejména tradičně vyučované předměty. Oblíbené jsou zejména Lektvary (9 – L), Démonologie (7 – L) a Obrana proti černé magii (6 – SK).

Teď to vezměme z druhé strany – té profesorské.

Největší počet vypsaných tříd mají shodně madam Selena Enail Smithová a madam Mintaka Orionis. Obě otevřely celkem 15 tříd. Následují madam Hekatea Centaurix a madam Barbara Arianne Lecter s celkem 10 třídami a pan Tadäus Trottertickler s 8 třídami.

Ale studujících studentů má nejvíce madam Selena (56), následovaná madam Barbarou (55) a madam Mintakou (45). Nejméně studentů učí madam Janel Weil (3 studenti). Následuje madam Keša z Borové a pan Oliver McCollin (oba 6 studentů).

Hraje ve výběru profesora nějakou roli i jeho domovská kolej?

To z dat jednoznačně nevyplývá.

Mrzimorští studenti nejvíce vyhledávali předměty madam Seleny a pana Tadäuse (18 a 15), což jsou oba mrzimorští absolventi. Následovala madam Mintaka (13) původem z Nebelvíru.

Havraspárští žádnou kolejní sounáležitost neprojevovali. U nich vyhrál pan Tad (12), následovaný madam Selenou (10) a madam Hekateou (9), kolejní ředitelkou Nebelvíru. Jejich vlastní kolejní ředitelka madam Arietty Liella Minette posbírala ve svých předmětech 7 studentů své koleje.

Ani nebelvírští barvu neřešili a nahrnuli se do tříd madam Barbary (15), Mintaky a Seleny (obě 12).

Zmijozel si ale jednoznačně zvolil madam Barbaru (24!), Selenu (16) a Mintaku (13).

Husarský kousek se povedl absolventovi Mrzimoru panu Andrewovi Uroborosovi, který měl ve své třídě 1.A hned 9 mrzimorských studentů.

Obsazenost předmětu určuje nejen jeho všeobecná oblíbenost či tradice, ale také čerstvost. Své by o tom mohla vyprávět madam Amanda Wright. Ať už učí madam Amanda samostatně, nebo se střídá s madam Arietty, obsazenost jejích tříd je i na konci školního roku neskutečných 95 % (počítáno na počet obsazených míst ve třídách prvního ročníku). Kombinovaně vyučované Prefektování a primusování (UZ), Bodohrotičství (UZ) a samostatně vedená Famfrpálová praxe (CM) a Základy zdravobytí (PT) jsou s výjimkou posledně jmenovaného předměty, které se letos vrátily do výuky po hodně dlouhé době či jsou vyučovány vůbec poprvé. Logicky tedy o ně byla při zápisu bitva.

Následuje madam Marylin Cuthbert s 80 % za plné Knihomilství (K) a částečně naplněnou Péči o malé kouzelníky (PT). Pan Filius Orionis přilákal do svých předmětů Kočka, tvor v kouzelnickém světě (PT) a Obrana proti černé magii (SK) 15 studentů a třídy tak naplnil ze 75 %. Vliv prvních ročníků na OPČM je nezanedbatelný. Za zmínku stojí i ze 70 % naplněná jediná třída Drakovědy madam Eillen McFir Elat.

Z opačného konce se nejedná o velké překvapení. Madam Janel má obsazenost 15 % a madam Keša 25 %. I u madam Grace Annabeth Reatcher opadla poptávka po Tajích času a Pokladničení (naplněnost 35 %), což byly v době mého nástupu na školu velmi vyhledávané předměty.

Průměrná obsazenost vypsaných tříd 1. ročníků je pak 54 %. Ve vyšších ročnících je toto číslo logicky nižší (2.–4. ročník maximálně 25 %). Pokud tedy nevypíšete, jako madam Marylin, několik let očekávaný druhý ročník Knihomilství, který vám dokončí hned 7/10 studentek.

A co bodohrotiči, ptáte se? Pokud ještě nejste ze všech těch grafů unavení, vytvořila jsem si pro vás poslední graf. Pak mi šéfredaktorka zabavila rychlobrk na grafy a říkala něco o datovém přehlcení a nadbytečné vizualizaci. Nebo jsem to byla já? Buď jak buď, Bibi Anne letos měla na konci roku zapsaných hrůzu nahánějících 33 předmětů. Viridis Am Reevesová 26. Zbytek startovního pole jsem omezila na minimum deseti pravděpodobně dokončených předmětů.

Není překvapením, že Bibi a Viridis se potkávaly nejčastěji – celkem na 10 předmětech. Ale co zbytek osazenstva?

Nejvíc předmětových nadšenců se potkalo ve Starodávných runách (L) a… Bodohrotičství (UZ). Jak příhodné! Napočítala jsem celkem 6 studentek z 12 sledovaných v těchto třídách, mezi nimi samozřejmě i Bibi a Viridis.

Populární byla i Živlová magie (SK), již zmiňované Starověké civilizace a Studium mudlů (K), které vyhledalo 5 studentek.

Čtyři studentky navštěvovaly Dějiny čar a kouzel (SK), Hůlkovědu (SK), Knihomilství, Lektvary, Péči o malé kouzelníky, Pohádky, tak jak je neznáte (K) a Strašidlologii.

Jak dámy ukázaly, velmi různorodé kombinace předmětů se dají studovat ve velkém.

A co ty slibované ledové kostky?

Studenti v mrazáku si stále drží svá místa ve třídách. Nejvíc zmrzlin jsem napočítala ve třídách madam Seleny, a to hned deset. Sedm omrzlých jmen jsem napočítala i u madam Barbary, Mintaky, Niane a pana Tada. Madam Selena tedy letos vládla téměř všem studentským kategoriím.

Co jste letos vystudovali a láká vás některý ze zmíněných předmětů? Nebo byste naopak doporučili předmět, který jsem tu ani nezmínila?

Neváhejte se podělit o doporučení.

Pro Denní věštec
Eilonwy Ellesméry

Komentáře

  1. Rychlobrk na grafy je nutné autorce ihned vrátit. Asi kvůli tomu vytvořím petici. Kdo se přidá?

  2. Díky za komentáře a díky panu McCollinovi, že mě upozornil na chybu v textu! Omylem jsem při sběru dat přiřadila jeho první ročník Létání na koštěti madam Orestě, což mi v jeho případě zkreslilo procenta. Chybu jsme v textu opravili. Ještě jednou díky za upozornění!

  3. To je perfektní článek a super grafy.
    Jen bych dodala, že původně jsme byly na civilizacích dokonce v počtu 10 žlutých:)

  4. Pěkný článek a moc děkuji za tu čerstvost. 😁 Občas se moc čerstvě necítím, ale budu se snažit víc. 😅
    A velký respekt nejen před Viri a Bibi, ale před každým studentem a profesorem, kteří se do výuky zapojují.

  5. Slečno Eilonwy, tak tomuhle se říká novinařina! Díky za úžasné (a interaktivní!) zpracování statistik!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *