Novým inspektorem výuky se toho dne stal pan profesor Filius Orionis a jeho jméno se tak zařadilo k těm ostatním, která za období dvaceti školních roků, jež má náš hrad za sebou, s inspekcí výuky spojujeme. Připomeňme si je.
♦ Aramor von Alecat ♦
♦ Sandrik Vrizas ♦
♦ Angela Grey-Slytherin ♦
♦ Elle Sutherland ♦
♦ Mintaka Orionis ♦
Pan profesor Orionis nezahálel a sotva dva dny poté, co byl do své nové funkce uveden, zaslal Dennímu věštci rozhovor z dovolené, v němž nastínil, co by rád ve výuce zavedl a čeho chce dosáhnout. Ukázal také, že se pro svou novou práci dokáže rozkrájet na minimálně dva plně spolupracující jedince, což může být cennou devizou především pro chvíle, kdy je inspektor výuky vystaven vyššímu tlaku, např. při kompletaci všeho potřebného před spuštěním zápisu na předměty. Sám sobě i ostatním pan profesor Filius přislíbil snahu o aktivnější přístup, o lepší informování hradní veřejnosti o dění v sekci výuky pomocí článků, kde má každý možnost vyjádřit svůj názor k dané věci formou komentáře. Hodlal také zajistit školení pro profesory, aby výuka byla kvalitnější a těšila více jak profesory, tak studenty. Zdá se, že mottem inspektora výuky by mohlo být heslo „dělat věci dobře a pokud možno ještě lépe“.
Svá předsevzetí v mnohém stihl proměnit v čin už během srpna a září. Zájemce o práci profesora nenechal v nevědomosti a přichystal pro ně manuál v podobě Sedmera rad jak uspět v konkurzu na profesory. Jako čerstvý absolvent musím přiznat, že nemít svou budoucnost prozatím pevně rozhodnutou na pár dalších let, sedmero rad by mě k fialové barvě velmi lákalo, zvláště tím, že je naprosto jasné, co od adeptů na fialový hábit pan inspektor očekává. Neopomněl navíc dodat, že pokud člověk není hned profesorem, nemusí si zoufat, každý zaměstnanec může „cvičit svůj um i trpělivost“ na méně zodpovědné, ale přesto dost zodpovědné práci při výuce seminářů.
Rostoucí vzrušení a paniku nad blížícím se začátkem školního roku pan inspektor Orionis uchlácholil tím, že hradní veřejnosti představil, co můžeme od letošní výuky očekávat, včetně zmínek o nových předmětech. Odpověděl tak na palčivou otázku, zda bude letos co studovat. Je zřejmé, že buď umí se svým bičem, jak přiznal, profesory vskutku dobře prohánět, nebo se profesoři snažili ukázat, že svůj fialový hábit nosí po právu a se ctí a povinnosti dokáží plnit dle vymezených termínů.
Velkou zkouškou nového inspektora byl bezpochyby začátek výuky, který ukázal, že vše bylo pod jeho vedením připraveno včas. Jak sám pan profesor Filius informoval, byl letos zápis na předměty netradičně poklidný, hrad nepadal v základech a stejně jako madam Mintace během posledních roků se i panu Filiusovi podařilo spustit zápis úderem sedmé hodiny večerní. Kupodivu letos nedošlo ani k ušlapání nováčků a bitkám mezi staršími studenty. Že by to bylo upozorněním pana inspektora, že znehybňovací a překážecí kouzla jsou striktně zakázána? Nováčkům jistě přišel vhod i rozšířený popis, jak si počínat při zápisu na předmět, který visí všem na očích v Informacích o předmětech.
Poslední věcí, kterou se zatím podařilo panu inspektorovi úspěšně proměnit z příslibů v čin, byla vzácná návštěva. RNDMr. Ámos Ko-Menský, pr.sp.M.u. uspořádal pro naše profesory seminář, který je měl přimět k úvahám, co na své výuce a přístupu ke vzdělávání mladších čarodějů mohou změnit a vylepšit. A i když je prozatím opět s Ámosem ámen, věřme, že jeho vzácná přítomnost výuce na naší škole prospěla a brzy přinese své ovoce.
V letně neformálním rozhovoru s Filem Orionisem z pera Belatris Nithelas Malrinové jsme se pak mohli seznámit s dalšími zajímavými inspektorskými a nejen inspektorskými názory pana Filiuse. Zdá se, že mu nová funkce svědčí a že ho zatím nestihla udolat.
Poté, co v nové funkci inspektora výuky nasbíral pan profesor Orionis první větší či menší úspěchy, neodolali jsme, abychom ho opět trochu nevyzpovídali. K našemu nadšení si na nás vyšetřil čas a otázkám se příliš nebránil, za což mu děkujeme!
Denní věštec: „Prozatím se zdá, že jste do nové funkce skočil přímo po hlavě a že jste se v inspektorské práci a v záplavě lejster nejenže neutopil, ale vyplaval i s několika vavřínovými věnci úspěchů na hlavě. Ne že bychom čekali něco jiného. – povzbudivě se pousměje – Na co jste nejvíc hrdý? Na hladký zápis předmětů, na práci profesorů, na působení pana Ámose Ko-Menského či na něco úplně jiného? A co vám ve Vaší funkci zatím udělalo největší radost?“
Filius Orionis: „Nejvíce hrdý jsem určitě na širokou nabídku předmětů, jež byly letos pro studenty k dispozici – a zase a znovu děkuji všem vyučujícím, kteří nelenili a připravili pro studenty vyšší ročníky svých tradičních předmětů nebo i předměty úplně nové, popř. „jen“ oprášili předměty“, jež se už pár školních let nevyučovaly.
Největší radost mi udělalo zjištění, jaká část profesorského sboru chce být doopravdy aktivní – a to prosím bez toho, abych k tomu jednotlivé vyučující nějakým způsobem nutil. Určitě jsem nečekal, že nadpoloviční většina profesorů napíše pro letošní školní rok alespoň jednu novou sérii výkladů. Nadpoloviční počet vyučujících se dobrovolně zúčastnil i zmíněného školení pana Ko-Menského, během nějž bylo mj. zapotřebí zapracovat na podobě jiné třídy, která už vyučována byla, ale kterou bylo možné nějakým způsobem vylepšit, učinit ji pro studenty přitažlivější. To mi přijde skvělé.“
Denní věštec: „Zajisté nejen vám, opravdu to zní skvěle! Pokud to není příliš indiskrétní, prozraďte nám, musel jste svým bičem hodně mrskat, aby profesoři stihli během léta dokončit přípravu na výuku včas, nebo pracovali sami a ochotně, podníceni Vaším příkladem a přizváním pana Ko-Menského?“
Filius Orionis: „Ohledně dodržování termínů občas prásknout bičem musím, to máte pravdu, ale ve většině případů nejde o nic zásadního. Na druhou stranu jsem trochu rozvolnil pravidla ohledně toho, že kompletní třídy musejí být na příští školní rok připraveny již na jeho začátku, takže někteří profesoři mají na stávajících třídách ještě poměrně dost práce, kterou doufám zvládnou splnit i bez pomoci mého biče.“
Denní věštec: „A ještě jedna otázka pro naše zvědavé čtenáře – na jakou činnost v oblasti inspekce výuky se nyní, po rozběhnutí školního roku, chystáte nejdříve?“
Filius Orionis: „Předpokládám, že mi momentálně bude nejvíce času zabírat taková ta každodenní inspektorská agenda – kontrola včasného hodnocení úkolů, udržování si přehledu o tom, jak vypadá zpětná vazba toho kterého profesora… Ale i dohled nad postupně dodávanými výklady, případně návrhy na jejich korekce a podobně.
Ve volných chvílích pak bude třeba, abych navrhnul podobu studentského hodnocení výuky, které bude mít letos svou premiéru, relativně zanedlouho již bude potřeba opět řešit otázky ohledně náboru nových posil profesorského sboru… Zkrátka tak úplně nemyslím, že bych se letos nudil.“
Panu inspektorovi přejeme v jeho práci mnoho dalších úspěchů a spokojenosti!
Pro Denní věštec
Nerys Heliabel Ghostfieldová